Nastybishop
Επένδυση σημαίνει κίνδυνος.
1180 αναγνώστες
Σάββατο, 28 Ιουνίου 2008
10:21

Επένδυση πρώτα από όλα σημαίνει ρίσκο, αυτό είναι αναπόφευκτο. Και τι σημαίνει πρακτικά η λέξη κίνδυνος; Άπλά μια υπαρκτή πιθανότητα να πάνε όλα στραβά. Συνεπώς όποιος δεν αποδέχεται αυτήν την πραγματικότητα το καλύτερο που έχει να κάνει, είναι να μην επενδύει. Όλοι οι υπόλοιποι απλά πρέπει να μάθουμε να συνυπάρχουμε με τον κίνδυνο, όπερ έστι μεθερμηνευόμενον να τον αξιολογούμε σωστά και να ζητάμε την σωστή απόδοση για την ανάληψη του.

Για να γίνω σαφής θα χρησιμοποιήσω ένα απλό παράδειγμα. Έστω ότι παίζουμε κορώνα-γράμματα και μας δίνεται απόδοση 3.00 για να ποντάρουμε στην κορώνα. Είναι σωστή κίνηση να "επενδύσουμε" στην κορώνα; Η απάντηση είναι ναι αφού το premium ανάληψης του κινδύνου είναι αρκούντως υψηλό. Και αν ας πούμε το νόμισμα δεν μας κάνει την χάρη, έρθει γράμματα και χάσουμε; Αποδεικνύεται τότε ότι η επένδυση μας ήταν λάθος; Οχι. Παρόλο που εκ των υστέρων φαίνεται λανθασμένη, εκ των προτέρων ήταν ορθότατη. Και πράγματι αν φροντίσουμε να κάνουμε πλειάδα τέτοιων επενδύσεων ο νόμος των μεγάλων αριθμών θα  μας δικαιώσει. Πχ αν επαναληφθεί το στοίχημα 100 φορές και κάθε φορά ποντάρουμε 1 ευρώ τότε:

έξοδα=100 ευρώ

προσδοκώμενα έσοδα= 0.5 * 3 * 100=150

Άρα περίπου 50 ευρώ κέρδη....

Φυσικά στον αληθινό κόσμο των επενδύσεων τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, εκεί τα προσδοκώμενα έσοδα, οι πιθανότητες κτλ δεν είναι πάντα γνωστά και πολλές φορές χρειαζεται η κινητοποιήση της διαίσθησης μας. Αλλά ο μηχανισμός, δηλαδή η πεμπτουσία, του πράγματος είναι η ίδια. Ας πάρουμε ένα απλό παράδειγμα από το χαα, την πολύπαθη ΑΡΑΙΓ. Προσπερνάω για την ώρα το γεγονός της τσιμπημένης δημόσιας εγγραφής και μπαίνω στην ουσία που είναι φυσικά το πετρέλαιο. Αν διαβάσει κανείς το ενημερωτικό δελτίο θα παρατηρήσει ότι επισημαίνεται ξεκάθαρα ότι το πετρέλαιο είναι ο νο1 κίνδυνος, το ίδιο έχει επισημανθεί και από πολλούς σοβαρούς επενδυτές που έχουν γράψει για την εταιρεία. Άρα λοιπόν όποιος αγοράζει ΑΡΑΙΓ έμμεσα ποντάρει πάνω στην πορεία του πετρελαίου. Στα 200$ το βαρέλι, κίνδυνος χρεωκοπίας για την εταιρεία, διόρθωση γύρω στα 100$...πάνω κάτω 40 εκ. καθαρά κέρδη και ρ/ε<10. Τόσο απλά. Και φυσικά ανάλογες συλλογιστικές εφαρμόζουν σε όλες τις επενδύσεις. Άρα λοιπόν το ζητούμενο είναι:

α) Να ταυτοποιήσει κάποιος τους κινδύνους που απειλούν την επένδυση του και να εκτιμήσει με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ακρίβεια την πιθανότητα πραγματοποιήσης τους.

β) Να φροντίσει να λάβει ένα καλό premium σαν ανταμοιβή για τον κίνδυνο στον οποίον είναι εκτεθειμένος.

Και φυσικά να μην ξεχνάει ποτέ, ότι πάντα όλα μπορεί να πάνε στραβά. Τώρα για όλους αυτούς οι οποίοι θα σπεύσουν να χλευάσουν μια εκ των προτέρων καλή επένδυση που όμως εκ των υστέρων φαίνεται λανθασμένη...η ανθρώπινη χαιρεκακία και μικρότητα είναι ανεξάντλητη, συνεπώς περιφρόνηση.

Σχόλια

28/06 12:45  koutsan
Επ'αυτού να γράψω το εξής : στο παράδειγμά σου με το νόμισμα έστω ότι αν έρθει κορώνα θα κερδίσεις 5 εκατομμύρια ευρώ ενώ αν έρθει γράμματα θα χάσεις το μοναδικό σου περιουσιακό στοιχείο : το σπίτι σου αξίας μόλις 400.000 ευρώ ΑΛΛΑ άλλο δεν έχεις ούτε μπορείς να αγοράσεις με τα πολύ λίγα λεφτά που βγάζεις και το ενοίκιο θα σου είναι δυσβάσταχτο...Το στοίχημα είναι εξαιρετικά ευνοϊκό για σένα : πρέπει να το παίξεις ?
28/06 12:45  koutsan
Η δική μου απάντηση είναι όχι γιατί καραδοκεί αυτό που κάθε τζογαδόρος γνωρίζει ως risk of ruin...Ας έχουμε λοιπόν και αυτό τον παράγοντα υπόψιν μας : ακόμα και αν ένα στοίχημα είναι πολύ ευνοϊκό για μας με απλούς όρους πιθανοτήτων δεν πρέπει να ξεπερνάμε κάποια όρια τα οποία αν ξεπεραστούν κινδυνεύουν να μας προκαλέσουν τέτοια ζημιά από την οποία δεν θα συνέλθουμε ποτέ πλέον...
28/06 13:21  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Πολύ ωραίο κείμενο. Πλησιάζει και η ώρα να ασχοληθώ και εγώ με τη Διαχείριση Κινδύνων chez nous.
Παραθέτω τον σύνδεσμο, όπου όπως είχα γράψει - χιουμοριστικά και φιλικά - "εμπλέκεσαι" σε ανέκδοτο. (Αυτό της belinda).
http://pasp-civil.gr/index.php?option=com_fireboard&Itemid=27&func=view&catid=20&id=2239#2239
28/06 13:39  Nastybishop
Φίλε Koutsan αυτό που γράφεις είναι απόρροια του συγκεκριμένου αριθμητικού παραδειγματος, η πολύ υψηλή μεταβλητότητα του παραδείγματος είναι συνέπεια της βολικής επιλογής των αριθμών που χρησιμοποιήσα στο παράδειγμα. Θα μπορούσα να τροποποιήσω τα νούμερα έτσι ώστε να πω ακριβώς το ίδιο πράγμα παρακάμπτοντας την κριτική σου. Πχ ευνοικό ενδεχόμενο με πιθανότητα 0.5 / 110 ευρώ έσοδα, μη ευνοικό με πιθανότητα 0.5 / 90 ευρώ.

Με άλλα λόγια, τώρα, επέλεξα διαφορετικά νούμερα έτσι ώστε να μειωθεί η μεταβλητότητα.

Το όλο ζήτημα είναι η σωστή τιμολόγηση του κινδύνου. Αυτή είναι η πεμπτουσία της επένδυσης.
28/06 13:41  Nastybishop
χαχαχαχα πολύ καλό Τριαντάφυλλε!
28/06 13:52  haros
καλημερα ναστυ,κοιτα,ενας πχ διαχειριστης αμοιβαιου,εχει υποχρεωση(λεμε τωρα)να εξηγησει στους μεριδιουχους του,γιατι μια επενδυση,εκ των προτερων ορθολογικα σωστη,πηγε ασχημα..εκει τελειωνει και η υποχρεωση του..δεν φταιει αυτος για ενα παραγοντα που δεν μπορουσε να υπολογιστει εκ των προτερων...σε εμας ομως,τους ιδιωτες,που παιζουμε με δικα μας χρηματα,το σκηνικο αλλαζει(δυστυχως)..το μονο που εχει σημασια ειναι το bottom line του χαρτοφυλακιου μας...καπου δεν εχει νοημα να δικαιολογουμε τον εαυτο μας,αν ηταν σωστη η οχι η επιλογη μας,οταν την καναμε..το σωστο η λαθος,φαινεται στο ταμειο,οταν αποφασισουμε να παμε σε αυτο...εντελει,στο τελος της ημερας,σωστοτερος ειναι ενας που εβγαλε κερδη και τα εξαργυρωσε απο τα...χαλυβδοφυλλα,απο καποιον που εχασε παιζοντας με ολους τους οικονομικους κανονες και υπολογιζοντας ολους τους πιθανους παραγοντες..
αυτο ναι μεν δεν ειναι <δικαιο>,αλλα ειναι η πραγματικοτητα...
(το σχολιο μου δεν ειναι και πολυ σχετικο,αλλα ειναι κατι που ηθελα να το πω..)
28/06 13:55  haros
με λιγα λογια,το χαα,ειναι το αντιθετο του <πνευματος>των παλιων αγγλων ευγενων..<παιξε καλα και ας χασεις>
28/06 13:57  Nastybishop
Αν κάποιος του βγήκε μια επένδυση από καθαρή τύχη και αν υποθέσουμε ότι δεν βγει εκτός αγοράς εσαεί αγκαλία με τα κέρδη του, τότε είναι νομοτελειακό να τα χάσει τις επόμενες φορές που θα παίξει.

Στο παράδειγμα μου με την κορώνα. Αν δίνει η κορώνα απόδοση 3.00 και κάποιος παίξει γράμματα (με αποδοση ας πουμε 1.80), ναι μεν την πρώτη φορά μπορεί να αποδειχθεί κερδισμένος αλλά όχι για πολύ.

Η ορθή οικονομική σκέψη μακροχρόνια θα ευοδωθεί, συγκυριακά ίσως όχι, αλλά χρειάζεται υπομονη και πίστη.
28/06 13:59  Nastybishop
Για αυτό και εγώ δεν πιστεύω ότι προσφέρει κάτι στο διάλογο κάποιος που μας λεει ας πουμε τιμή στόχος 15.80 έτσι ξέρα...κάτσε ρε φίλε...γιατί; με ποια λογική; τι επιχειρήματα έχεις; Υπάρχει κάποια οικονομική βάση του ισχυρισμού; ή το είδες στα ταρώ;
28/06 14:01  Nastybishop
Και μπορεί μια-δυο φορές τα ταρώ να σου βγούνε...αλλά για πόσο;
28/06 14:07  haros
φιλε ναστυ,για να μην παρεξηγουμαστε,δεν λεω οτι πρεπει να ριχνουμε βελακια για να διαλεγουμε μετοχες,λεω κατι που δεν με συμφερει...το συστημα των αγορων εχει γινει τοσο χαοτικο (καταλαβαινεις απολυτως τι εννοω)που εχει εξαφανισει τις <αυξημενες πιθανοτητες>,θα πω κατι που ΔΕΝ το εφαρμοζω,αλλα το πιστευω,και αποδυκνειεται καθημερινα...αν βαλεις σε ενα πινακα ολα τα χαρτια του ταμπλω,αποκλεισεις καποια που ειναι σαπακια,εχουν ζημιες ,μηδενικη εμπορευσιμοτητα ,κινδυνο κλεισιματος κλπ,και ριξεις τα περιφημα βελακια,εχεις την εντυπωση οτι εντελει θα βγεις περισσοτερο χαμενος απο εναν που διαλεξε χαρτια,μετα απο βασανιστικο και εξονυχιστικο ελεγχο????θεωρητικα ναι,την πραξη ομως,,,,επαναλαμβανω,δεν το κανω,δεν το συνιστω σε κανενα,απλως προσπαθω να σου πω,οτι το αν θα βγεις εντελει κερδισμενος,εξαρταται στον ΜΕΓΙΣΤΟ βαθμο απο παραγοντες που ΔΕΝ μπορεις να προβλεψεις...
28/06 14:21  Nastybishop
χαχα αυτό είναι αλήθεια...πλέον και με βελάκια να παίξεις την ίδια απόδοση θα βγάλεις. Πραγματικά έρχονται τα πάνω κάτω. Απλά ευελπιστούμε ότι μακροχρόνια η σωστή διαχείριση θα νικήσει. Πχ ότι και να κάνουν βραχυχρόνια στην ΜΙΓ, ΄κάτω να την χτυπήσουν σαν χταπόδι, δεν αλλάζει το γεγονός ότι είναι φουλ από κασέρι που ανά πάσα στιγμή μπορεί να διοχετευτεί σε ιδιαίτερα αποδοτικές επενδύσεις (λόγω αποτιμήσεων). Αυτό είναι ένα οικονομικό γεγονός, αναμφισβήτητο!
28/06 14:27  Nastybishop
Να ας πούμε τώρα διαβάζω στο φορουμ κάποιους που γκρινιάζουν για την αραιγ. Η πετρελαική άνοδος ήταν ΠΗΓΗ ΚΙΝΔΥΝΟΥ για την εταιρεία, δεν είναι δυνατόν κάποιος να επενδύει σε αυτή και να μην το αντιλαμβάνεται αυτό. Συνέβη το απευκταίο, αυτό είναι όλο. Δεν φταίει ούτε ο Βασιλάκης (παρα μόνο στην τσιμπημένη δημόσια εγγραφή), ούτε κανένας. Ηταν ένας κίνδυνος που δυστυχώς συνέβη. Και βέβαια αν μπορούσε κάποιος να το μαντέψει αυτό το καλοκαίρι του 2007, ότι δηλαδή οσονούπω θα διπλασιαστεί σχεδόν η τιμή του πετρελαίου, όχι η αραιγ δεν έπρεπε να αγοράσει, αλλά να βγει άμεσα από την αγορά.
28/06 14:35  haros
ναι,εχεις δικιο,οι επενδυτες πολλες φορες γκρινιαζουν,χωρις να παραδεχονται οτι και η διοκηση μιας εταιρειας δεν ειναι θαυματοποιοι...
28/06 14:39  Nastybishop
Εγώ πιστεύω ότι πολλοί από τους εισηγμένους τους οποίους το ευρύ κοινό τους θεωρεί απατεώνες (όχι ότι δεν υπάρχουν και τέτοιοι μην τρελαθούμε...), απλά έπαιξαν και έχασαν. Αυτό είναι όλο. Έριξαν το νόμισμα και δεν ήρθε η πρόσοψη που είχαν στοιχηματίσει αυτό είναι όλο. Για σκέψου να μην είχε καταφέρει να ξεφορτωθεί ο Βγενο τον ΟΤΕ (εκτός από ικανός, ήταν και τύχερός που βρέθηκε αγοραστής σε αυτές τις τιμές), τώρα θα έγραφε απίστευτες ζημιές λόγω ΟΤΕ και η μετοχή θα είχε 3 ευρώ...Ευτυχώς για τους μετόχους της ΜΙΓ του βγήκε, αλλά θα μπορούσε και όχι...
28/06 14:43  Nastybishop
Να τώρα διαβάζω στο businessweek για έναν παλαβό fund manager που επενδύει σε αεροπορικές. Προφανώς πιστεύει ότι το πετρέλαιο θα διορθώσει. Αν του βγει θα βγάλει εκατομύρια, αν όχι θα πάρει τον πούλο. Απλά πράγματα. 1 + 1= 2.
www.businessweek.com/bwdaily/dnflash/content/jun2008/db20080627_576848_page_1.htm
28/06 14:43  haros
ναι,ειναι ετσι οπως τα λες...βεβαια,ο ΟΤΕ ας μην ξεχναμε οτι εχει αξια,και βγαινοντας απο την κριση(καποτε)θα ανεβαινε,αλλα οντως,αν ειχε σημερα ο βγενο ΟΤΕ,η μιγα θα ψαρευε στα 3 ευρω...
28/06 16:54  geokalp
το κείμενο είναι άψογο!
περιμένω τη συνέχεια!
28/06 22:17  Κλεάνθης
Χαίρε φίλε Nasty.

γ)Να διαθέτει ύψος κεφαλαίου προς επένδυση τέτοιο ώστε να μπορεί να "παίζει" χαρούμενα δηλαδή χωρίς φόβο και χωρίς το άγχος της αποτυχίας(ποσό ανάλογο με τα οικονομικά μεγέθη του καθενός -σαν να έχει ένα ακριβό χόμπυ- διαθέτει μόνο το περίσσευμά του).
Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
16 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog



Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις