Nastybishop
Αρνητικός Φόρος Εισοδήματος.
1682 αναγνώστες
Πέμπτη, 29 Μαΐου 2008
16:16

Τι εστί αρνητικός φόρος εισοδήματος (Νegative Income Tax);

Έχουν προταθεί πολλές μορφές. Η πιο απλή είναι η εξής: Ορίζουμε ένα εισοδηματικό επίπεδο πχ. 10.000 ευρώ και έναν αρνητικό φορολογικό συντελεστή πχ. 50%. Έστω τώρα ότι κάποιος δηλώνει εισόδημα 1.000 ευρώ (πχ. κάποιος πολύ φτωχός). Αυτός όχι μόνο δεν θα πληρώσει φόρους (καλά ούτε τώρα πληρώνει), αλλά θα εισπράξει χρήματα από την εφορία. Πόσα; Λοιπόν 10.000-1.000=9.000 χ 50% = 4500 ευρώ. Δηλαδή το καινούριο του εισόδημα θα είναι 1000+4500=5.500 ευρώ. Υπάρχουν και άλλοι τρόποι εφαρμογής του, πχ να δώσει το κράτος σε όλους τους πολίτες 10.000 ευρώ και να εφαρμόσει εκ νέου την φορολογική κλίμακα...

Ποιός είναι αυτός που έχει προτείνει αυτό το προοδευτικότατο μέτρο που θα εξαφάνιζε στην κυριολεξία την ακραία φτώχεια;

Σκέφτηκα να σας το δώσω σαν κουιζ, για να δω πόσοι από εσάς θα μου απαντούσατε: ο Παπανδρεού, ο Τσίπρας, ο Αλαβάνος κτλ.

Να το πάρει το ποτάμι...ο Milton Friedman προτείνει ένα τέτοιο μέτρο στο βιβλίο του "Capitalism and Freedom" στο κεφάλαιο περί της ανακούφισης της φτώχειας. Να λοιπόν που ένας από τους θεμελιωτής του οικονομικού φιλελευθέρισμού και ακραιφνής υποστηρικής της ελεύθερης αγοράς, προτείνει ένα από τα πιο προοδευτικά μέτρα εναντίον της καταπολέμησης της φτώχειας.

Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα που βρίθει από αναχρονιστικής πολιτικές αντιλήψεις, όπου βασιλεύουν τα κλισέ  "η δεξιά της πλουτοκρατίας" και "η αριστερά της εργατιάς" καλό είναι να τονίζουμε τέτοιες "λεπτομέρειες". Ο Friedman δεν ήταν κανένας κοινωνικά ανάγλητος υποστηρικτής του κεφαλαιοκρατικού συστήματος. Αντίθετα πίστευε ότι η ελεύθερη αγορά είναι το μέσο για μια καλύτερη και δικαιότερη κοινωνία. Το αν όντως είχε δίκιο ή όχι θα πρέπει να είναι προϊόν διαλόγου. Διαλόγου όμως που για να γίνει σε σωστή βάση πρέπει να απελευθερωθούμε από τις ηλίθιες ελληνικές ιδεοληψίες της δεξιάς/αριστερά. Δεν υπάρχουν δεξιές ή αριστερές πολιτικές, υπάρχουν μόνο ΔΙΚΑΙΕΣ ΚΑΙ ΑΔΙΚΕΣ, ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΕΣ.....

 

υγ. Προσωπικά αποποιούμαι πλήρως την επιγραφή δεξιός ή αριστερός. Τετοια απομεινάρια ενός αραχνιασμένου παρελθόντος δεν με εκφράζουν πλέον.....

Σχόλια

29/05 16:20  jgeorgiou
Διαφωνω
Ποτε δεν επιδοτουμε φτωχους για να μην γεμίσουμε τεμπεληδες σε λίγα χρόνια που ζουν απο επιδοτησεις. Επιδοτουμε μονο αναγκες τους. (π.χ. ποιότική παιδεία , υγεία κτλ)
29/05 16:21  jgeorgiou
Εγώ έχω διαβασει friedman και μιλαει για επιδοτηση των αναγκων τους και όχι να τους χαριζουν χρημα "βρεξει-χιονισει"
29/05 16:22  Nastybishop
Ναι αυτό ήταν μια από τις κύριες κριτικές που έγιναν στον Friedman. Τα λεγόμενα "adverse labour supply effects". Δεν διαφωνώ επί της ουσίας. Ίσως και να είναι σωστές οι κριτικές. Άλλωστε δεν ξέρω κανένα σύστημα που να εφαρμόστηκε στην πράξη ο αρνητικός φόρος. Άλλο όμως θέλω να τονίσω...

ΤΟ ΠΟΙΟΣ ΤΟΝ ΠΡΟΤΕΙΝΕ...
29/05 16:23  Nastybishop
στο "capitalism and freedom" μπορείς να τα βρεις αυτα...κάτσε σε λίγο θα ποστάρω links...
29/05 16:25  Nastybishop
http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_income_tax

κλασσικά wiki...
κάτσε θα σας στείλω και άλλα πιο ψαγμένα...
29/05 16:27  favlos
το Υ.Γ πρέπει να το έχουμε όλοι σαν στόχο..

29/05 16:29  Nastybishop
www.econ.washington.edu/user/thornj/NegIncTax_JEP_p119.pdf

να αυτό είναι άρθρο του Moffit...o oποίος είναι πολύ γνωστός ακαδημαϊκός
29/05 16:30  jgeorgiou
Ton Milton friedman δεν το συμπαθουν γιατι λέει οτι οι πολιτικοι & κεντρικοι τραπεζιτες ειναι οχο μονο αχρηστοι αλλα παρασιτα
29/05 16:33  Nastybishop
χαχα δίκιο έχει...κοίταξε να δεις που θα γίνω φαν του!
29/05 16:36  elenitsa 1
Προσχωρω στην αποποιηση αυτων των επιγραφων.Η,για να λεμε τα πραγματα σωστα,ουδεποτε ημουν της λογικης αυτης.Τι θα πει δεξιος και τι αριστερος?Το συνολο των πιστευω μας,των πεποιθησεων μας,πως μπορει να χωρεσει σε κατι τοσο ακαθοριστο,τοσο εξωφρενικα παραλογο,οσο το που καθονταν καποιοι καποτε στην αιθουσα της γαλλικης εθνοσυνελευσης?Τι αρλουμπα ολκης,τι ηλιθιος μιμητισμος!Σουσουδιζοντας ονομασαμε και το υπουργειο εθνικης αμυνας:Πενταγωνο.Και την πλατεια Ομονοιας,μεταφραζοντας απο τα γαλλικα την αντιστοιχη place de la Concorde.Λεξεις κενες,φορτισμενες μονο με ακρατο μαιμουδισμο.
29/05 16:40  jgeorgiou
Nastybishop.
Εαν οι πολιτικοι μας , οι κρατικοδιαιτοι επιχειρηματιες και οι συνδικαλιστές τον διαβαζαν θα έβλεπαν εφιαλτες. Εαν δε ακολοθουσε η χώρα αναλογες πολιτικές ΟΛΟΙ αυτοι θα έστηναν χορο αναλογο του ζαλογγου και θα γίνονταν παρελθον.

ΥΓ Ποιο πολυ ποιοι τον μισουν? Οι Λομπιστες του λευκου οικου! Φαντασου γιατι? Γιατι τους λέει κρατικό χρήμα γιοκ!
29/05 16:43  Nastybishop
Θα έλεγα elenitsa ότι εκτός από κενές νοήματος (πλέον..), εξυπηρετούν και μια κακού τύπου πολιτική ρητορεία ή μήπως να πω λαϊκισμό;
Αλλά εντάξει, οι κύριοι αυτοί κάνουν την δουλειά τους. Εμείς γιατί πρέπει να αφήσουμε τον κοινωνικό διάλογο να συσκοτίζεται από τις ιδεοληψίες τους;

Δείτε την περίπτωση των πανεπιστημίων. ΕΙΝΑΙ ΑΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΔΙΑΛΟΓΟΣ. Στα πανεπιστήμια που θα έπρεπε να είναι το λίκνο του δημοκρατικού διαλόγου. ΕΙΝΑΙ ΑΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΔΙΑΛΟΓΟΣ. ΑΔΥΝΑΤΟΝ.

Όσοι από εσάς έχετε τελειώσει ελληνικό ΑΕΙ/ΤΕΙ το γνωρίζετε αυτό καλά. Μπαινεις σε μια ΓΣ φοιτητών και ακούς 18χρονών παιδάκια να φωνάζουν "ο λαός ξερει τι θα πει δεξιά" ή άλλες τετοιες παπαριές.

Βρε αφήστε τις μαλακίες και καθήστε να βρείτε τρόπους να βελτιωθεί το ελληνικό πανεπιστήμιο, που έχει πιάσει ΠΑΤΟ ΔΙΕΘΝΩΣ (σαν τον σπαρτη ακούγομαι, αλλά δυστυχώς είναι αλήθεια...)
29/05 16:52  Nastybishop
στα μαρμαρένια αλώνια ο μαρίνης τον πάτησε χάμω τον πούστη τον χάρο...highlander..
29/05 19:17  vampire
Σίγουρα στην εποχή μας πολλά έχουν αλλάξει από το 1917 που έγινε η Οκτωβριανή επανάσταση. Τα όρια της εργατικής τάξης δεν είναι ξεκάθαρα ούτε είναι τόσο εξαθλιωμένη όπως τότε. Έχουν προστεθεί μάλιστα και καινούργια προβλήματα όπως η καταστροφή του περιβάλλοντος και οι συνέπειες της παγκοσμιοποίησης. Είναι μάλιστα και γελοίο να πιστεύει κανείς σήμερα ότι μια μέρα θα ξυπνήσουν οι εργάτες στην Ελλάδα και θα κάνουν επανάσταση για να καταλάβουν την εξουσία. Τα όρια μεταξύ δεξιάς και αριστεράς και αυτά σήμερα δεν είναι ξεκάθαρα και ούτε τα Ελληνικά κόμματα ακόμα δεν έχουν αποβάλλει τον παλαιοκομματισμό και τα δόγματα τους.
Δεν ζούμε όμως σε μια αταξική και αγγελική κοινωνία.
Όσο υπάρχει λοιπόν εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο όσο υπάρχουν πλούσιοι και φτωχοί τόσο θα υπάρχει ανάγκη για την ύπαρξη της αριστεράς.
Για μένα αυτό που επείγει σήμερα είναι η πτώση του δικομματισμού που ταυτόχρονα θα σημάνει και το τέλος του παλαιοκομματισμού, της εκλογικής πελατείας, του ρουσφετιού και την αλλαγή των γερασμένων (σε ιδέες περισσότερο) πολιτικών μας.
Αργότερα μπορούμε να δούμε με πολιτικούς καθαρά λόγους τον ρόλο της αριστεράς.
29/05 19:26  Nastybishop
Δεν διαφωνώ με αυτά που γράφεις. Απλά, μέσα σε άλλα, δεν μου αρέσει που η αριστερά μονοπωλεί την προστασία των χαμηλότερων οικονομικών στρωμάτων. Ειδικά στην Ελλάδα πολλές φορές αυτό πέρνει ιδιαίτερα διεστραμμένες μορφές που αγγίζουν το νταβατζιλίκι...

Δεν νομίζω ότι υπάρχει θεωρητικός του οικονομικού φιλελευθερισμού που να μην αισθάνεται άβολά με την ύπαρξη της φτώχειας και να μην θέλει να την καταπολεμήσει. Απλά προτείνει διαφορετικούς τρόπους με το οποίο θα γίνει αυτό. Το ίδιο ισχύει και για το περιβάλλον. Πχ εκεί που άλλοι υποστηρίζουν την επιβολή κυρώσεων και ελέγχου για την προστασία του περιβάλλοντος, οι φιλελευθεροι (πχ βλέπε Coase που πήρε και Νομπελ) προτείνουν σαν λύση τον καθορισμό δικαιωμάτων ιδιοκτησίας στους φυσικούς πόρους. Διαφωνώ ΚΑΘΕΤΑ με αυτό. Αλλά ως προς την αποτελεσματικότητα του μέτρου αυτού, όχι αναφορικά με την καλή προαίρεση του.
29/05 19:29  Nastybishop
Για να το θέσω απλά πολλές φορές οι διάφοροι ιδεολόγοι των κινημάτων θέτουν τον ίδιο στόχο (πχ προστασία του περιβάλλοντος) απλά προτείνουν διαφορετικά μέσα. Πχ κρατική προστασία οι μεν, αυτοδιαχείριση η δε, μέτρα προσανατολισμένα στην αγορά οι δε κοκ.

Οι ιδεοληψίες μας οδηγούν στον να απορρίπτουμε μια ωφέλιμη πολιτική, απλά επειδή προήλθε από την "λάθος" πολιτική όχθη.
29/05 19:51  vampire
Πριν τις εκλογές όλα τα κόμματα νοιάζονται για τα κατώτερα οικονομικά στρώματα. Για το τι κάνουν μετά βέβαια είναι άλλη ιστορία.
Ακόμα και ο Βγενόπουλος αν παρατήρησες στην Βουλή μίλησε για υπηρέτες του Λαού και των μετόχων!
Μάλιστα τα κατώτερα οικονομικά στρώματα ψηφίζουν περισσότερο ΝΔ από την Αριστερά.
Αυτό βέβαια εξηγείται από το χαμηλότερο μορφωτικό τους επίπεδο και το ότι η εκλογική πελατεία στην Ελλάδα καλά κρατεί.
Όσο για την προστασία του περιβάλλοντος η λογική της ελεύθερης αγοράς και το δόγμα όλα για το κέρδος δεν βοηθάνε καθόλου
29/05 20:03  Nastybishop
Στην Ελλάδα ΟΛΑ τα στρώματα ψηφίζουν καθαρά με ρουσφετολογικά κριτήρια. Πχ
1) Διορισμό στο δημόσιο
2) Οικόπεδο εντός σχεδίου
3) βύσμα στο στρατό
κτλ.
Η ιδεολογική προέλευση του ρουσφετιού δεν έχει καμμία σημασία.

Από εκεί και ύστερα...

Υπάρχουν φιλελευθεροι οικονομολόγοι που πιστεύουν ότι η προστασία του περιβάλλοντος θα επιτευχθεί δια μέσου της αγοράς (πχ αγορά για δικαιώματα ρύπου). Διαφωνώ με αυτούς. Απλά θα ήθελα να μπορούσαμε να συζητήσουμε τις απόψεις τους, ελεύθεροι από ιδεολογικές προλήψεις. Δηλαδή να καταδικάζουμε a priori μια άποψη επειδή προέρχεται από την λάθος όχθη. Οι αριστεροί στην Ελλάδα θα καταδικάσουν οτιδήποτε έχει σχέση με τον επιχειρηματικό κόσμο χωρίς καλά καλά να το ακούσουν. Όχι ότι οι άλλοι βέβαια είναι καλύτεροι. Βλέπουν την Παπαρήγα και τον Τσίπρα για βγάζουν σπυράκια. Για καθήστε ρε παιδιά...Πειτε μου μια κοινωνία που κατάφερε να πετυχεί επιτεύγματα δίχως μια στοιχειώδη συνέναιση στον δημόσιο διάλογο.
29/05 20:22  vampire
Εδώ για να βρεις κρεβάτι στο νοσοκομείο πάλι βύσμα θέλεις.

Κατά τα χρόνια της Σοβιετικής Ένωσης και των άλλων Ανατολικών κρατών η καταστροφή που προκάλεσαν στο περιβάλλον τους ήταν ή ίδια ή ακόμα περισσότερο από αυτή των δυτικών Κρατών. Τα οικολογικά κινήματα που αναπτύχθηκαν όμως κυρίως στις χώρες της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης έπαιξαν μεγάλο ρόλο για την μείωση της ρύπανσης και της προστασίας του περιβάλλοντος. Πολιτικά αυτά τα οικολογικά κινήματα αν και δεν είναι εντελώς ξεκάθαρο συγκλίνουν περισσότερο προς την αριστερά.
29/05 23:03  Σάρισα
'Οι ιδεοληψίες μας οδηγούν στον να απορρίπτουμε μια ωφέλιμη πολιτική, απλά επειδή προήλθε από την "λάθος" πολιτική όχθη.'

Τα ειπες ολα με αυτο.

Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
14 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog



Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις