Nastybishop
Πληθωρισμός και Οικονομική Ανάπτυξη
1243 αναγνώστες
Τρίτη, 22 Απριλίου 2008
17:40

Για σήμερα είχα σκοπό να ανεβάσω ένα sequel του προηγούμενου άρθρου DCF models 2, όπου θα συζητούσαμε λίγο πιο διεξοδικά για το προεξοφλητικό επιτόκιο (εχει και ο φίλος Τριαντάφυλλος κάποια ενδιαφέροντα πράγματα να προσθέσει.), αλλά το αφήνω προσωρινά στην άκρη για να γράψω λίγα πράγματα πάνω στη σχέση πληθωρισμού και οικονομικής ανάπτυξης, που είναι και θέμα της μόδας...

Ξεφυλλίζοντας το βιβλίο σταθμό του μεγάλου Αυστριακού Οικονομολόγου Ludwig von Mises "Human Action", την προσοχή μου την κέρδισαν οι δριμύτατες επικρίσεις του  για τις οικονομικές πολιτικές που υποθάλπτουν τον πληθωρισμό. Και ενώ σε άλλα μέρη του βιβλίου του, υποννοεί ότι ο πληθωρισμός σαν νομισματικό μέγεθος δεν είναι δυνατόν να επηρεάσει τα πραγματικά μεγέθη, στην σελίδα 470 στο κεφάλαιο 18: "The Inflationist view of Ηistory" ο Μises, αφού πρώτα τα ψάλλει στους Κεϋνσιανούς, ξεσπαθώνει γράφοντας "At any rate monetary expansion results in misinvestment of capital and overconsumption. It leaves the nation as a whole poorer, not richer" !!! Ένω ένα κεφάλαιο πιο κάτω μας μιλάει για την σημασία του χρυσού κανόνα "gold standard".

Η σχέση πληθωρισμού και οικονομικής ανάπτυξης σε καμμία περίπτωση πάντως δεν είναι εμφανής. Στο κάτω κάτω της γραφής, αύξηση των τιμών δεν επιδιώκουν οι επιχειρήσεις (έτσι ώστε να αυξάνουν τα κέρδη τους;). Και συν τοις άλλοις η Νεοκλασσική Θεωρία Οικονομικής Ανάπτυξης δεν διατείνεται ότι η ανάπτυξη εξαρτάται ΜΟΝΟ από την αύξηση της παραγωγικότητας που προκύπτει από:

1) Έρευνα και Ανάπτυξη. (R&D)

2) Επένδυση σε ανθρώπινο κεφάλαιο. (Εκπαίδευση)

3) Επένδυση σε δημόσιες υποδομές. (Λιμάνια, αεροδρόμια και γενικά δημόσια αγαθά)

Πως λοιπόν ένα καθαρά νομισματικό μέγεθος, επηρεάζει τέτοια πραγματικά μεγέθη και με τόσο καταστροφικό τρόπο;

Κι όμως φαίνεται να το κάνει!

Με το να διαταράσσει ή να στρεβλώνει τις οικονομικές αποφάσεις των ατόμων. Η συστηματική μειώση της αγοραστικής δύναμης του χρήματος είναι εις βάρος της αποταμιεύσης και υπερ της κατανάλωσης. Από την αποταμίευση όμως εξαρτάται η επένδυση ενός έθνους, η οποία συστηματικά συρρικνώνεται προς όφελος της σπατάλης πόρων. Ας το δώσω με ένα πολύ περιγραφικό παράδειγμα: Έστω ένας νέος ο οποίος έχει στην άκρη 20.000 ευρώ....ο πληθωρισμός (και ακόμη χειρότερα οι πληθωριστικές προσδοκίες) θα τείνουν να κάνουν για αυτόν ΟΛΟΕΝΑ και πιο δελεαστική την κατανάλωση αυτών των χρημάτων (πχ. να αγοράσει ένα κάμπριο) από την επένδυση (να χρηματοδοτήσει το μεταπτυχιακο του στο εξωτερικό).

Συμπερασματικά η συστηματική απαξίωση του χρήματος αποθαρρύνει τον μέρμηγκα που έχουμε όλοι μέσα μας, ενώ ενθαρρύνει τον τζίτζικα...

 

Σχόλια

22/04 18:26  santana
Θέλω απο αυτό το χώρο να ευχηθώ σε όλους σας Καλό Πάσχα και ειδικά στους φίλους swearengen και kalliroil και να δηλώσω ότι μου λείπουν οι παλιές καλές βραδυνές πλάκες σε κάποιο μπλοκόσπιτο
22/04 18:27  koutsan
Πέραν του σκακιού λοιπόν και στην οικονομία, ως προς τις πληθωριστικές προσδοκίες, η φράση "η απειλή είναι ισχυρότερη από την εκτέλεσή της" αποκτά πλήρες νόημα :-)

www.chesshistory.com/winter/extra/nimzowitsch.html
22/04 18:31  Nastybishop
χεχε καλό φίλε κουτσαν...
φίλε Santana καλό πάσχα και σε εσένα. Δεν υπάρχει πια αυτό το μπλογκόσπιτο που αναφέρεσαι;
22/04 18:40  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Λοιπόν <εδώ> έχει ξεκινήσει ένα πολύ ενδιαφέρον serial, το οποίο "όλως τυχαίως" επιβεβαιώνει και τη θεωρία "κάποιου" περί "αναγκαιότητας παιδείας σε όλα τα πεδία...".
Να ξαναδηλώσω ότι, είμαι ένας απλός "μάστορας" και στο ΜΒΑ τη "Μάκρο" δεν την παρακολούθησα καν (ήταν μάθημα επιλογής).
Ο προσδιορισμός του επιτοκίου είναι από μόνος του σημαντικός και "κοινός" στις "δύο μεθόδους" (βλ. προηγούμενο άρθρο + σχόλια), επομένως εκ μέρους μου "πάσα γνώμη" όχι απλώς δεκτή, αλλά πολύτιμη !..
22/04 18:45  Nastybishop
Ναι ακριβώς αυτό ήθελα να τονίσω στο προηγούμενο άρθρο, πόσο σημαντικός είναι ο υπολογισμός του προεξοφλητικού επιτοκίου. Για αυτό το λόγο λέω να ασχοληθώ και λιγάκι με το CAPM που ακριβώς αυτός είναι ο στόχος τους.
Λίγο το "πειράζεις" και γίνονται θαύματα!
22/04 18:48  Nastybishop
Βέβαια Τριαντάφυλλε θα συμφωνήσεις ότι αυτό το "σε όλα τα πεδία" το τραβάει λιγουλάκι ο φίλος μας...

"Οποιός δεν ξέρει την Βροχοπούλο, έξω από το χαα"

χαχα μας έστειλε (αν και χάρη στα καλά μας ΜΜΕ, την έμαθα και αυτή ήθελα δεν ήθελα...)
22/04 19:52  ΚΥΠΡΙνΟΣ
αποταμίευση είναι η αύξηση της μελλοντικής κατανάλωσης και το ανάποδο...άρα ένα νομισματικό μέγεθος δεν επηρεάζει πραγματικά μεγέθη,γιατί ο πληθωρισμός τα φέρνει σε ισορροπία.
22/04 20:01  Nastybishop
Ναι σύμφωνα με την νεοκλασσική θεωρία (δηλ. τα mainstream οικονομικά) τα νομισματικά μεγέθη δεν επηρεάζουν τα πραγματικά (τουλάχιστον μακροχρόνια)

Ίσως όμως και να μην είναι έτσι...Αν και όπως το θέτεις δεν συμφωνώ. Διότι στον συλλογισμό σου υποθέτεις ότι η συνολική διαχρονική κατανάλωση είναι σταθερή (άρα το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να την μετακινούμε στο χρόνο).

Για δες όμως το παράδειγμα μου. Ο νέος αν δεν αγοράσει το κάμπριο και προτιμήσει πχ με τα ίδια λεφτά να κάνει ένα MBA, τότε ίσως ύστερα από χρονια να αγοράσει 2 κάμπριο.

Δηλαδή οι πληθωριστικές προσδοκίες μας κάνουν πιο "ανυπόμονους". Σταθμίζουμε δηλαδή την σημερινή κατανάλωση ως ολοένα και πιο σημαντική σε σχέση με την μελλοντική. Τεχνικά αυτό λέγεται αύξηση του rate of time preference (αν θυμάμαι καλά) και πολλοί θεωρητικοί αυτή τη φορά σε μίκρο επίπεδο, θεωρούν ότι είναι μια από τις αιτίες της φτώχειας.
22/04 20:04  Nastybishop
Όπως και να έχει ΚΥΠΡΙΝΕ η παρατήρηση είναι έξυπνη (αν και δεν συμφωνώ) μου έδωσες ιδέα να γράψω μελλοντικό άρθρο πάνω σε αυτό που έγραψα λίγο πιο πριν.
Πως δηλαδή αυτή η "ανυπομονησία" είναι μια από τις γενεσιουργές δυνάμεις της φτώχειας.
22/04 20:05  Nastybishop
Α βρήκα και την δημοσίευση που το είχα διαβάσει αυτό:

"poverty and the rate of time preference: evidence from panel data"
Emily Lawrence
Journal of Political Economy (1991)

για όποιον θέλει να το διαβάσει, είναι πολύ ενδιαφέρον.
22/04 20:54  ΚΥΠΡΙνΟΣ
το παράδειγμα σου μιλάει για κατανάλωση "καταναλωτικού αγαθού" και για κατανάλωση "του διαρκούς αγαθού" εκπαίδευση.
Τα 20.000 ευρώ που έχει αποταμιευμένα σε περίοδο υψηλού πληθωρισμού,του αποφέρουν υψηλότερες αποδόσεις τόκων,ενώ οι χαμηλότερες αποδόσεις τόκων,προυποθέτουν και χαμηλότερο πληθωρισμό. δηλ. ο πληθωρισμός επηρεάζει τα ονομαστικά μεγέθη,ενώ τα πραγματικά τα αφήνει αμετάβλητα.
¨Αρα αν σκοπός του νέου,είναι πράγματι η εκπαίδευση,ο πληθωρισμός είναι το τελευταίο που θα τον επηρεάσει.
22/04 21:03  Nastybishop
Το δίλημμα είναι:
Κατανάωση ή αποταμιεύση (=επένδυση)

Εγώ αυτό που υποστηρίζω είναι ότι ο πληθωρισμός γέρνει την πλάστιγγα (έστω και λίγο, αλλά αυτό το λίγο μακροχρόνια και αν είναι συστηματικό την κάνει την ζημιά) υπερ της κατανάλωσης.

Το παράδειγμα δεν έχει καμμιά αξία αν το μεταφράσει κανείς κυριολεκτικά. Φυσικά και κανείς δεν σπουδάζει με γνώμονα τον πληθωρισμό...απλά ήθελα να δείξω πως η συστηματική απαξίωση του χρήματος δύναται να στρεβλώση τις οικονομικές αποφάσεις των ατόμων.
22/04 21:06  Nastybishop
Πάντως να το ξαναγράψω. Είναι βασικός νόμος των mainstream οικονομικών ότι τα
ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ ΑΦΗΝΟΥΝ ΑΝΕΠΗΡΕΑΣΤΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ.
Το γνωρίζω αυτό...

Απλά ήθελα να ακούσω απόψεις περί του αντιθέτου...

Εγώ αυτό που σκέφτηκα είναι ότι ίσως ο πληθωρισμός οδηγεί σε στρέβλωση των οικονομικών αποφάσεων των ατόμων. Δηλαδή τους οδηγεί στο να μην πέρνουν τις "άριστες" αποφάσεις.

Kαι για να προλάβω τυχόν ενστάσεις...δειτε τα πραγματικά επιτόκια (πραγμ.=ονομαστικά-πληθωρισμός)
Ο πληθωρισμός αυτή την στιγμή τρέχει με 4% άρα
- Από προθεσμιακές...ψιχουλα
- Ταμιευτήριο...καλά εδώ μιλάμε για αρνητικά επιτόκια
- Χρήμα που έχουμε στην τσέπη μας...βράστα
Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
8 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog



Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις