Nastybishop
Ένας εναλλακτικός τρόπος χρηματοδότησης των δημοσίων πανεπιστημίων.
946 αναγνώστες
Τρίτη, 15 Απριλίου 2008
01:33

Γενικά το ζήτημα των δημοσίων αγαθών, υπηρεσιών και αγαθών στην Ελλάδα βρίθει από παραννοήσεις. Με βασικότερη την αντίληψη ότι τα δημόσια αγαθά είναι δωρεάν. Λάθος. "There is no free lunch" είχε πει ό νομπελίστας M.Friedman, εννοώντας βέβαια ότι οτιδήποτε έχει αξία δημιουργείτε  ύστερα από την σπατάλη πόρων, άρα έχει κόστος.

Τα δημόσια πανεπιστήμια, λοιπόν, έχουν κόστος το οποίο και χρηματοδοτείται από γενική φορολογία που πληρώνουμε όλοι μας. Πιστεύω ότι αυτός ο τρόπος χρηματοδότησης είναι όχι μόνο άδικος, αλλά ίσως και αναποτελεσματικός. Μα θα μου πείτε, αν δεν πληρώνουν οι φορολογούμενοι, ποιοί θα πληρώνουν; Μα φυσικά πάλι οι φορολογούμενοι θα πληρώνουν, αλλά όχι όλοι. Μια γιαγιά σε ένα απομακρυσμένο χωριό δεν υπάρχει κανένας λόγος να πληρώνει τις σπουδές στην ιατρική του κανακάρη σας (που σημειωτέων θα της τα πάρει ξανά, όταν μετά από χρόνια τον επισκεφτεί στο ιατρείο του). Οι φοιτητές θα πρέπει να πληρώνουν οι ίδιοι τις σπουδές τους, μέσω ειδικής φορολογίας...και προτού με πάρετε με τις πέτρες, αφήστε με να σας το εξηγήσω. Φόρος αποφοίτων λέγεται και λειτουργεί ως εξής:

  • Ο φοιτητής δεν πληρώνει ΤΙΠΟΤΕ κατά την διάρκεια των σπουδών του.
  • Πληρώνει όμως έναν ειδικό φόρο επί του εισοδήματος του μετά την περάτωση των σπουδών ΜΟΝΟ αν πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις:
  1. Απασχολείται στον κλάδο των σπουδών του (ειδάλλως δεν χρωστάει τίποτε στο κράτος)
  2. Το εισόδημα του είναι μεγαλύτερο από το μέσο μισθό ενός απόφοιτου λυκείου (αν δεν πέρνει περισσότερα χρήματα από αυτά που θα έπερνε αν δεν σπούδαζε πάλι δεν χρωστάει τίποτε στο κράτος)
  • Ο απόφοιτος/εργαζόμενος δεν αποπληρώνει ολόκληρο το κόστος των σπουδών του (Με άλλα λόγια η εκπαίδευση συνεχίζει να επιδοτείται από γενική φορολογία)

Φυσικά αυτή η λογική μπορεί να επεκταθεί και σε άλλα δημόσια αγαθά και πιστεύω ότι θα κάνει τον έλληνα πιο υπεύθυνο απέναντι στα δημόσια αγαθά, που μέχρι τώρα τα απαξιώνει ΑΚΡΙΒΩΣ επειδή νομίζει ότι είναι δωρεάν.

Σχόλια

15/04 01:39  epidoxos
Εχεις παντως κολλημα με αυτο το θεμα φιλε..το ειχαμε εκτενως συζητησει στο αρθρο σου στις 4/3 και εκτοτε δεν αλλαξα αποψη :)
Καλημερα
15/04 01:45  elenitsa 1
Μεσα στη μαυρη νυχτα,ανεβαζεις τετοιο θεμα.Θα στο στειλουν στα ταρταρα πρωι-πρωι,και θα μεινει ασχολιαστο.Κι εχουμε καμποσα να πουμε.
15/04 01:47  epidoxos
Oσο για τη γιαγια στο απομακρυσμενο χωριο..
1) Μαλλον δε πληρωνει τιποτε γιατι με το πενιχρο της εισοδημα εμπιπτει στο αφορολογητο (και μη μου πεις για τους εμμεσους φορους γιατι κανει μηδεν καταναλωση στα περισσοτερα ειδη λογω οικονομικης στενοτητας)
2)Το γιατρο τον χρειαζεται γιατι στο απομακρυσμενο χωριο μονο στον αγροτικο γιατρο μπορει να ελπιζει και κατα συνεπεια ωφελειται και αυτη
3)Στο ιατρειο δε προκειται να της τα παρει ο γιατρος γιατι απλα μεχρι να παραπεμφθει..θα εχει κανει το ταξιδι για το υπερπεραν..
4)Τελος το κοστος για την αρτια εκπαιδευση του ιατρου ειναι τοσο υπερογκο (μη κοιτας αυτους που σπουδασαν κατα Ρουμανια μερια γιατι στη πλειοψηφια ειναι μαιμου γιατροι) που αν ειναι να το επωμιστει ο ιδιος ο ιατρος μετα τις σπουδες του (ιδιως οπως ειναι τα πραγματα σημερα)..το πολυ πολυ να καταληξει στη στενη για χρεη..
Φιλικα απο εναν "εξαγριωμενο" ιατρο :)
15/04 01:47  Nastybishop
Kαλημέρα φίλε επίδοξε. Ναι είναι κόλλημα! Από ότι μπορείς να δεις το μελέτησα πιο εμπεριστατωμένα και νομίζω ότι είναι μια πολύ καλή ιδέα!
Βλέπω πάμπολα πλεονεκτήματα και ελάχιστα μειονεκτηματα. Το κλειδί γύρω από την απαξιώση των δημοσίων αγαθών, είναι ακριβώς αυτό που αναφέρω. ΝΟΜΙΖΟΥΜΕ ότι είναι δωρεάν. Άρα με αυτόν τον τρόπο που προτείνω θα διαλυθεί αυτή η παρανόηση δίχως όμως να χαθεί ο δημόσιος χαρακτήρας των πανεπιστημιών.
15/04 01:51  Nastybishop
Επίδοξε μόνος σου το είπες. ΕΜΜΕΣΟΙ ΦΟΡΟΙ. Μα καλά που το έθιξες θα ανοίξω θέμα φωτιά πάνω στους έμμεσους φόρους. Δεν υπάρχει τίποτε πιο άδικο από δαύτους!

Πχ η γιαγιά δεν αγοράζει ψωμί; Θα μου πεις έλα μωρέ πόσο είναι το ΦΠΑ σε ένα καρβέλι ψωμί; Κι όμως αυτά τα δεκα-δεκαπέντε λεπτά αναλογικά πρόσεχτε ΑΝΑΛΟΓΙΚΑ, είναι μεγαλύτερο βάρος για την γιαγιά από όσο για έναν πλούσιο.

Δηλαδή τι κάνουν οι έμμεσοο φόροι; ΑΝΤΙΣΤΡΕΦΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ!
15/04 01:52  elenitsa 1
Η λεξη "πλειοψηφια"το εσωσε.Ο οδοντιατρος μου ειναι αποφοιτος Ρουμανικου Πανεπιστημιου,και δεν θα τον αλλαζα ποτε!Επι Τσαουσεσκου,βεβαια,σπουδασε.Γιατι τωρα...
15/04 01:52  Nastybishop
Αντίστροφη προοοδευτικότητα σε μια χώρα με 20% φτώχεια!
Ε-Γ-Κ-Λ-Η-Μ-Α
Επίδοξε μου έδωσες φοβερή ιδέα. Αύριο-μεθαύριο θα ανοίξω θέμα φωτιά που θα εξηγώ πως η έμμεση φορολογία αυξάνει την συνολική φτώχεια στην Ελλάδα.
15/04 01:54  epidoxos
Ασε φιλε,
αν δε μπουν και οι εμμεσοι φοροι απο που θα μαζεψουν λεφτα..με εξαιρεση τους μισθωτους αμεσο φορο δε θα πληρωνει κανεις..μπρος γκρεμος και πισω ρεμα..και εμεις απο τα blogs να προαπαθουμε να προτεινουμε λυσεις μπας και μπει ταξη στο μπουρδ..λο (συγνωμη και για την εκφραση αλλα μεταμεσονυχτια ολα επιτρεπονται)
15/04 01:56  Nastybishop
Άρα λοιπόν αντί να βάζουμε το ΦΠΑ στο 19% για να πληρώνει ο κάθε κακομοίρης τις δικές μας σπουδές. Τι κάνουμε; μειώνουμε το ΦΠΑ πχ σε 18% και τα φορολογικά έσοδα που χάνονται τα πέρνουμε από το εισόδημα του δικηγόρου πχ αυξάνοντας του το φορολογικό συντελεστή.

Νομίζω ότι είναι αρκετά δικαίο.
15/04 01:58  epidoxos
Καλα ρε ελενιτσα,
Επι Τσαουσεσκου δεν ειχανε να φανε oι Pουμανοι..
παρειχαν και εκπαιδευση στους οδοντιατρους τη στιμη που στους περισσοτερους Ρουμανους και δοντια να ειχαν τους ηταν αχρηστα;;
15/04 02:01  Nastybishop
Πάντως Επίδοξε μην ανησυχείς, αν γίνω υπουργός οικονομικών μπορεί να το εφαρμόσω αυτό το μέτρο, αλλά δεν θα ισχύει αναδρομικά..την γλιτωσες δηλαδή!χαχαχαχα
15/04 02:08  epidoxos
φιλε
απλα βασιζομαι σε συο πραγματ
Πρψτον σε αυτο που ειπες οτι: "Απασχολείται στον κλάδο των σπουδών του (ειδάλλως δεν χρωστάει τίποτε στο κράτος)
Το εισόδημα του είναι μεγαλύτερο από το μέσο μισθό ενός απόφοιτου λυκείου (αν δεν πέρνει περισσότερα χρήματα από αυτά που θα έπερνε αν δεν σπούδαζε πάλι δεν χρωστάει τίποτε στο κράτος)"
Πιστεψε με οι περισσοτεροι νεοι γιατροι μηχανικοι και δικηγοροι με βαση τα παραπανω θα τη σκαπουλαρουν..βοηθουντος αργοτερα και της φοροδιαφυγης..
Παντως γινε εσυ υπουργος οικονομικων και αν ειναι θα τα κανονισουμε..:)
Aντε τα ξαναλεμε..

ps Παντως κατα βαση να περιλαβεις τους εργολαβους, τους προμηθευτες του δημοσιου, τους καναλαρχες, τους προεδρους των ΠΑΕ και τους ιδιοκτητες των μπουζουκσιδικων και των λοιπων πικαντικων διασκεδασεων..γιατι απο εκει αν τα παρεις και τη φοιτηση στα πανεπιστημια θα χρηματοδοτησεις, και τα νοσηλεια στα νοσοκομεια..μη σου πω και τα εξοδα κηδειας ολων των πολιτων
15/04 02:08  elenitsa 1
Λοιπον,δεν θα το πιστεψετε,παιδες.Καθε φοιτητης οδοντιατρικης ηταν επιφορτισμενος με την φροντιδα της στοματικης υγειας των κατοικων καποιων οικοδομικων τετραγωνων.Ετσι επετυγχανετο διπλος στοχος.Οι πτωχοι πολιτες ειχαν δωρεαν περιθαλψη,κι οι φοιτητες αριστη εκπαιδευση.Ειπατε τπτ?Ειπατε τπτ?Ειπατε τπτ?ΣΑΤΑΝΙΚΟ!
15/04 02:16  epidoxos
Το ζητημα ειναι βεβαια τι οριζονταν ως θεραπεια..Απλα τους εβγαζαν τα δοντια και μετα σπιτι τους υποθετω!
15/04 02:18  epidoxos
Παρεπιπτοντως ελενιτσα..απο εδω και εμπρος θα σε φωναζω sparti..καθοτι απο οτι βλεπω απο αυτα που γραφεις αφησε ανεξιτιλα τα σημαδια του πανω σου :)
Kαλον υπνο ΚΥΡΙΖΙΑΑΑΑΑΑΑ! ΠΡΟΒΑΤΑΑΑΑ!
15/04 02:19  elenitsa 1
Τα παντα τους εκαναν.Οχι σαν την Εμανουελλα,βεβαια.Αν δεν ηξεραν να φτιαξουν μεχρι και οδοντοστοιχια,απ'την αρχη ως το τελος,πτυχιο δεν εβλεπαν ουτε με το τηλεσκοπιο.Οι οδοντιατροι ηταν αυτο που ελεγε η λεξη.Οχι αλμπανηδες,οπως παμπολλοι δικοι μας.
15/04 02:23  Nastybishop
Ελενίτσα σατανικό! Έτσι και οι τεμπελχανάδες οι φοιτητές μας θα πρόσφεραν κάτι στην κοινωνία που τους σπουδάζει αντί να ξύνονται στο κυλικείο.

επίδοξος, αυτές οι προϋποθέσεις θα μας εξασφαλίσουν την αποφυγή αδικιών. Για την φοροδιαφυγή έχεις δίκιο, αλλά αυτό ισχύει σε όλα τα ειδή φόρων (εκτός ίσως από τους έμμεσους φόρους που όμως έχουν άλλα ΣΟΒΑΡΟΤΑΤΑ μειονεκτήματα). Αλλά γενικά μην το μεταφράζεις σαν επιθετική πολιτική εναντίον των φοιτητών. Δεν είναι έτσι. Απεναντίας...μακροχρόνια ίσως βοηθούσε στην βελτιώση της ποιότητας της εκπαίδευσης.
15/04 02:26  Nastybishop
Πέρα από την πλάκα. Είναι καταπληκτική ιδέα. Πχ. γιατί να μην έχει και ένας άστεγος ιατρική περίθαλψη; έστω και εαν δεν είναι από τα έμπειρα χέρια ενός καταξιωμένου καθηγητή; Δηλαδή ένας τελειοφοιτος φοιτητής ιατρικής δεν μπορεί να φτιάξει ένα σφράγισμα και με την διακριτική επίβλεψη ενός καθηγητή;
15/04 02:43  epidoxos
Ρε παιδες θα με τρελανετε εντελως τωρα..δηλαδη στις ελληνικες και σε ολες τις ευρωπαικες σχολες τι διαφορετικο γινεται? Λοιπον επιτρεψτε μου γιατι τα πραγματα τα γνωριζω καπως καλλυτερα..Εννοειται οτι οι φοιτητες δουλευουν υπο την επιβλεψη των καθηγητων σε ασθενεις που προσερχονται κατα εκατονταδες στις σχολες..Καντε μια βολτα και θα δειτε ποσοι μεταναστες και χαμιλομισθοι προσερχονται για θεραπειες πληρωνοντας καποιο συμβολικο μονο τιμημα..Και εσεις μπορειτε να πατε και μαλιστα παει παρα πολυς κοσμος...Αλλιως πως νομιζατε οτι οι Ελληνες παιρνουν πτυχιο...μαθητευουν διπλα σε αυτους που σπουδασαν στο ανατολικο μπλοκ;;;Tι ειναι δηλαδη..μικροι για κουρειο;;
15/04 02:48  Nastybishop
Α πάω πάσο τότε. Δεν το ήξερα ότι γίνεται δωρεάν και με τόσο εκτεταμένο τρόπο. Και φυσικά από την πλευρά μου ουδεμιά μομφή για τις ικανότητες των ελλήνων γιατρών, τις οποίες εμπιστεύομαι τόσο για μένα όσο και για την οικογένεια μου.

Εμένα το πρόβλημα της χρηματοδότησης με απασχολεί...
15/04 02:53  Nastybishop
Και φυσικά επίδοξε δεν πρέπει να εστιαζόμαστε μόνο στους γιατρούς, που είναι κάπως ιδιαίτερη κατηγορία από την άποψη ότι σπουδάζουν πολλά χρόνια κτλ.
Υπάρχουν και άλλες κατηγορίες επαγγελματιών...όπως πχ οι συμβολαιογράφοι που μας τα πέρνουν μια χαρά..ε αυτοί γιατί να μην δώσουν πίσω ένα κομμάτι από τις υψηλές απολαβές τους; Και μην μιλήσουμε για παράπλευρα οφέλη που ενδεχομένως να έχει η κοινωνία όπως πχ στην περίπτωση των ιατρων.
Διότι εμένα οι συμβολαιογράφοι μου τα πέρνουν ΔΥΟ φορές, μια σαν φορολογούμενο για να τους σπουδάσω και μια σαν πελάτη...
15/04 03:12  epidoxos
Φιλε και εγω το βριζω το κρατος και τα χαλια της εκπαιδευσης αλλα μην τα μηδενιζουμε ολα..
Παραγεται κοινωνικο εργο σε πολλες τετοιες σχολες που δε το χωραει ο ανθρωπινος νους..φυλακισμενοι, μεταναστες, πρεζονια, ασθενεις με ΑIDS, πολυτεκνοι και ενα σωρο μπατιρακια πινουν νερο στο στομα των φοιτητων και το γνωριζω καλα..Διοτι αμα πανε στα ιδιωτικα ιατρεια κανεις δε τους δεχεται φυσικα τζαμπα..και καταλαβαινεις οτι οταν εισαι φοιτητης αρα και πιτσιρικας 20-25 χρονων το φορτιο και το αγχος ειναι πολλαπλο για να πεισεις τον ασθενη (ποσο μαλλον οταν συχνα δε μιλαει καν ελληνικα) να σε εμπιστευτει και ας εχεις σε οποιαδηποτε ειδικοτητα διπλα σου τον καλλυτερο καθηγητη...Ειναι τεραστιο το αγχος και η προσπαθεια που καταβαλεται..
Οσο για τους φοιτησαντες στα Ελληνικα πανεπιστημια και δε το λεω επειδη ειμαι ενας απο αυτους (ουτε εννοω ΦΥΣΙΚΑ οτι ολοι οσοι βγαινουν ειναι και σαινια ουτε φυσικα οτι δεν υπαρχουν ελλειψεις στις ιατρικες σχολες) αλλα οταν βγουμε εγω (γιατι εγω στο εξωτερικο εξειδικευτηκα) οι εντυπωσεις που αφηνουμε οι περισσοτεροι σε σχεση με τους υπολοιπους ειναι σχεδον παντα οι καλλυτερες...απλα οταν γυρνας παλι στο χωριο που λεγεται Ελλας αρχιζει η γκρινια και η μιζερια οι μικροπρεπειες και ολα μηδενιζονται...
Πιστεψτε με οι γιατροι που βγαινουν στην Ελλαδα συνεχιζουν να ειναι πολυ καλλυτεροι σε σχεση με τους συναδελφους τους απο πολλες αλλες χωρες της ΕΕ..εχουν δει πολλα τα ματια μου γιατι ειχα τη τυχη να γνωρισω πολλους απο πολλα κρατη της Ευρωπης και εχω καταλαβει ποσα απιδια πιανει ο σακος του καθενος.. για ποσο φυσικα ακομη θα μπορουμε να παραγουμε καλους επιστημονες στο χωρο της υγειας δε το γνωριζω..και εδω μοιραια φιλε μπαινει παλι το ζητημα της χρηματοδοτησης γιατι μιλαμε για μια μακροχρονια διαδικασια ...και καθως σχεδον ολα σε αυτη τη χωρα εχουν αρχισει να βουλιαζουν φοβαμαι πολυ οτι αυτοι που αξιζουν στο τελος θα την κανουν μαλλον απο την ψωροκωσταινα..
Α ξεχασα..και 5* γιατι παροτι δε συμφωνω εχεις τη δυναμη και το κουραγιο να ασχολεισαι με τ
15/04 03:14  epidoxos
με τετοια ζητηματα εστω και εαν δε συμφωνουμε παντα
15/04 08:36  jgeorgiou
Μπορει να μην μου πολυαρεσει σαν ιδέα , αλλα συμφωνω ότι ο "μαθητης" πρεπει να εφευρεθει καποιος τρόπος να πληρώσει. Ισως με ένα μερος του κοστους των σπουδων με ένα ατοκο μακροπροθεσμο δάνειο. Μερος των σπουδών ώστε να μην τον "πνιξει" οικονομικά στο μέλλον αλλα να αισθανεται ότι στην ζωη τίποτε δεν είναι δωρεάν και πρέπει να έχει σεβασμό!
15/04 09:11  nhad
Διαφωνώ με το πνεύμα του άρθρου. Όχι με το ότι η φοίτηση θα πρέπει να κοστίζει, αλλά με τις προυποθέσεις 1,2,3. Πιστεύω ότι τα πράγματα θα πρέπει να είναι πιο απλά. Τα Πανεπιστήμια να έχουν δίδακτρα που να αντιστοιχούν περίπου στο κόστος φοίτησης. Τα δίδακτρα να τα πληρώνει εν μέρει το κράτος, και εν μέρει ο φοιτητής. Το μέρος του κράτους να καταβάλλεται μόνο εφ'όσον ο φοιτητής περνάει τη χρονιά (άρα να επανέλθει η έννοια της απώλεια έτους). Το μέρος του φοιτητή να του παρέχεται ως (πολύ χαμηλότοκο) φοιτητικό δάνειο, το οποίο θα πρέπει να αποπληρώσει σε εύλογο χρονικό διάστημα μετά το πέρας των σπουδών του.

Γιατί διαφωνώ με τις προυποθέσεις; Μα γιατί θα πρέπει να μάθει ο φοιτητής, όπως κάθε πολίτης που αγοράζει ένα αγαθό, ότι θα το πληρώσει, άρα θα πρέπει να κάνει τις σωστές επιλογές. Να ξέρει ότι αν μπει πχ σε ένα τμήμα "Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής" θα πρέπει είτε να είναι τρελά ερωτευμένος με το αντικείμενο, είτε βέβαιος ότι η Ελληνική κοινωνία χρειάζεται 100 τέτοιους επιστήμονες κατ' έτος. Μόνο έτσι θα σταματήσουν κάποιοι να ζητούν Τμήματα με γνωστικό αντικείμενο τον τίτλο του διδακτορικού τους, οι φοιτητές να ζητούν απλά ένα χαρτί και αναβολή στρατού και μερικά ξέγνοιαστα χρόνια, και η Ελληνική κοινωνία να γεμίζει από ανθρώπους με ειδικότητες που δεν αγαπούν ούτε τους εξασφαλίζουν σοβαρές πιθανότητες εργασίας στο αντικείμενό τους.
15/04 09:44  Swearengen
Παπά, εσχάτως μου δημιουργείται η αίσθηση ότι περιμένεις ΠΡΩΤΑ να κοιμηθώ και ΕΠΕΙΤΑ ανεβάζεις τα άρθρα σου. Σα να συλλαμβάνω κάποιο αδιόρατο μήνυμα...
Εγώ πάντως θα ρίψω τον οβολόν μου στο πανέρι της εκκλησίας σου. 5*
15/04 10:14  Nastybishop
Ουσιαστικά υπάρχουν ακριβώς 4 τρόπο να χρηματοδοτηθεί η εκπαίδευση:

1) Γενική φορολογία
2) Δίδακτρα
3) Δάνειο στον φοιτητή
4) Φόρος αποφοίτων

Nhad, το πρόβλημα με τα 2) και 3), είναι ότι παραβιάζουν την αρχή της ίσης προσβασιμότητας στα πανεπιστήμια. Δίοτι μπορεί να υπάρχουν φοιτητές που να μην μπορούν λόγω οικονομικής στενότητας να πληρώσουν δίδακτρα. Επίσης στο 3) υπάρχει και ο κίνδυνος της "αποστροφής στο δανεισμό" (debt aversion) που μπορεί να απωθήσει μερικους από το πανεπιστήμιο.
Το 4) δεν πάσχει από αυτά τα προβλήματα, αφου ζητάσει από τους αποφοίτους να πληρώσουν το κόστος των σπουδών τους, ΜΟΝΟ ΚΑΙ ΑΝ έχουν οικονομικές αποδόσεις από αυτό.

Επίσης ένα από τα οφέλη του μέτρου είναι αυτό που αναφέρεις, να μην θεωρεί ο άλλος την εκπαίδευση ως τσάμπα.

Swear δε φταίω εγώ που είσαι τεμπελχανάς και κοιμάσαι δέκα ώρες την ημέρα μέσο όρο...
15/04 10:28  nhad
Μα Nastybishop, ανέφερα να δίνονται φοιτητικά δάνεια! Οπότε δεν υπάρχει πρόβλημα προσβασιμότητας στους μη έχοντες.

Και όπως έγραψα, διαφωνώ με το να πληρώνουν οι απόφοιτοι μόνο αν έχουν οικονομικές αποδόσεις από τις σπουδές τους. Να επαναλάβω ένα λόγο: "γιατί θα πρέπει να μάθει ο φοιτητής, όπως κάθε πολίτης που αγοράζει ένα αγαθό, ότι θα το πληρώσει, άρα θα πρέπει να κάνει τις σωστές επιλογές". Αυτή τη στιγμή κάποιος μπορεί να εγγράφεται σε κάποιο Τμήμα μόνο για να έχει πάσο (συμβαίνει αυτό στα ΤΕΙ), ή για να πάρει αναβολή, ή για να καθυστερήσει να μπει στην αγορά εργασίας, είτε γιατί έτυχε να μπει κάπου κλπ. Νομίζω ότι θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να σταματήσουν αυτές οι πρακτικές. Και η συμμετοχή στο κόστος σπουδών (μέσω δανείου πάντοτε) είναι μια από αυτές.
15/04 10:33  nhad
Όσο για την αποστροφή στο δανεισμό, ε, και η διαχείριση του ρίσκου είναι κάτι που μαθαίνεται. The hard way μερικές φορές.

Πάντως δε νομίζω ότι ένα χαμηλότοκο δάνειο πχ 10.000 Ευρώ και αποπληρώσιμο σε πολλά χρόνια θα ήταν αποτρεπτικό για τις σπουδές. Ίσως ναι, σε όσους δεν έχουν και πολλή όρεξη να σπουδάσουν
15/04 10:35  Nastybishop
To δάνειο δημιουργεί το ζήτημα του debt avesion. Επίσης καταλαβαίνεις ότι στην Ελλάδα, αν προτείνεις κάτι τέτοιο θα γίνει επανάσταση! Θα τα κάψουν τα πανεπιστήμια!
Ενώ ο φόρος αποφοίτων σε γλιτώνει από τέτοιες κακοτοπίες, διότι αν και επιτελεί το ίδιο πράγμα με το δάνειο (είναι στην ουσία ένα έμμεσο δάνειο του κράτους προς τον φοιτητή), ακριβώς επειδή είναι φόρος σε γλιτώνει από τέτοιες κακοτοπίες (όχι ότι πάλι δεν θα τα σπάσουν, αλλά κάπως καλύτερα ακούγεται στο δημόσιο διάλογο...)

ΥΓ. Βλέπω με πρόλαβες στο θέμα της "αποστροφής", δεδομένου ότι η απόφαση να σπουδάσει κάποιος λαμβάνεται στα 17 του, ίσως δεν θα έπρεπε να έχουμε τόσο υψηλές απαιτήσεις από αυτόν.
15/04 10:40  Nastybishop
Αλλά νομίζω ότι ουσιαστικά δεν διαφωνουμε γιατί από οικονομικής απόψεως δάνειο και φόρος αποφοίτων είναι το ίδιο πράγμα. Απλά το δέυτερο μέτρο είναι καλύτερο κατά την γνώμη μου γιατί περιέχει στοιχεία προοδευτικότητας. Δηλαδή οι απόφοιτοι που θα βγάλουν τα περισσότερα χρήματα, θα πληρώνουν και περισσότερο φόρο. Έτσι οι δυνατοί θα επιδοτούν τους αδύναμους, που κατ εμέ είναι ευκταίο σε μια οικονομία.
15/04 10:56  epidoxos
Kαλημερα σε ολους
Βλεπω εγινε σπουδαια συζητηση και με την κουπα του καφε ανα χειρας θα κανω και εγω ενα τελευταιο σχολιο προτου αναχωρησω δια την εργασια
Λοιπον..
θεωρω οτι το ζητημα της αποπληρωμης μετα το περας των σπουδων ειναι μαλλον δυσκολο να εφαρμοστει για να μη πω οτι μου φαινεται και εξαιρετικα γραφειοκρατικο..Γιατι λοιπον να μην απλοποιησουμε τα πραγματα?
Επιβολη λοιπον διδακτρων αν ειναι να εκτιμα κανεις τα δημοσια αγαθα αλλα με τροπο που δε θα επιφερει διακριση αναμεσα στα χαμηλοτερα και υψηλοτερα κοινωνικα στρωματα..Πως?
1)Aξιολογηση ΠΡΩΤΑ ΚΑΙ ΠΕΡΑ απο ολα ολων των εκπαιδευτικων ιδρυματων ανεξαιρετως (πρεπει να γνωριζει ο υποψηφιος φοιτητης σε τι πανεπιστημιο θα παει και κατα ποσο αυτο ειναι καλλυτερο σε σχεση με τα υπολοιπα ελληνικα και ευρωπαικα και αν "αξιζει" τα διδακτρα που ζηταει)
2)Επιβολη διδακτρων αφου ομως προηγουμενως θα οριζεται σαφως ποια ειναι η συνεισφορα και η χρηματοδοτηση απο το κρατος (δε πρεπει η επιβολη των διδακτρων να ειναι η αφορμη για να βγαλει το κρατος την ουρα του απο εξω)
3)Δημιουργια διαχειριστικων επιτροπων που θα ειναι υπευθυνες για την οικονομικη διαχειρηση και θα λογοδοτουν φυσικα για τυχον ατασθαλιες
4)Αναλογα με το εισοδημα καθε φοιτητη θα καθοριζεται και εαν ο ιδιος θα πληρωνει τα διδακτρα. Φοιτητες απο οικογενειες με μεσο και υψηλο εισοδημα θα καταβαλουν διαδακτρα..φοιτητες με χαμηλοτερο εισοδημα θα επιδοτουνται απο το κρατος..ατοκα δανεια να δινονται απο το ΚΡΑΤΟΣ και μονο..οι τραπεζες και ο πλουτισμος τους δεν πρεπει να εχουν θεση εδω
5)Συνδεση των ΑΕΙ-ΤΕΙ με την αγορα εργασιας, συλλογη ενισχυσεων και δωρεαν, εκπονηση στεγαστικης πολιτικης απο τα πανεπιστημια που θα παρεχουν φθηνοτερα στεγη κατα τη διαρκεια των σπουδων στους φοιτητες και θα ενισχυουν ταυτοχρονα τα εσοδα των πανεπιστημιων
15/04 11:04  epidoxos
Κλεινω τονιζοντας και παλι το ζητημα της αξιολογησης και της κρατικης χρηματοδοτησης
Χωρις αξιολογηση δεν ειναι δυνατο να συζηταμε για επιβολη διδακτρων γιατι αυτο που πληρωνω θα πρεπει να ειναι αναλογο της "ποιοτητας" αυτου που μου προσφερεται..
Χωρις κρατικη χρηματοδοτηση η μειωση της ειναι ασκοπο να μιλαμε για διδακτρα..το ζητημα ειναι η χρηματοδοτηση να αυξηθει και με την επιβολη διδακτρων και μεσα απο ορθη οικονομικη διαχειρηση να αυξηθουν και να διευρυνθουν οι δρασεις και οι δυνατοτητες που προσφερονται
Το κρατος ειναι υποχρεωμενο να χρηματοδοτει τη παιδεια..και μην ακουσω οτι δεν υπαρχουν ποροι..ΝΑ ΚΟΨΕΙ ΤΟ ΛΑΙΜΟ ΤΟΥ ΝΑ ΤΟΥΣ ΒΡΕΙ..να κοψει τη μασα των υμετερων απο τις υπερτιμολογησεις των δημοσιων εργων, των προμηθειων και της κατασπαταλησης πορων στον ευρυτερο δημοσιο τομεα και μια χαρα θα βρεθουν οι ποροι και για την παιδεια και για την υγεια και για την κοινωνικη πολιτικη...
Αντε καλημερα..ωρα ο Ελλην ιατρος να παει να παρει το φακελακι του (..αστειευομαι φυσικα..να μου κοπει το χερι διοτι τετοια πραγματα δε κανω)
15/04 11:06  Nastybishop
Επίδοξε πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις, αν και δεν είναι εύκολα υλοποιήσιμες...αν μιλήσεις για δίδακτρα στα ελληνικά πανεπιστήμια, θα γίνει χαμός, θα τα κάψουν στην κυριολεξία...

Πάντως ένα συμπέρασμα που βγάζω από την μεχρι τώρα συζήτηση, είναι ότι όλοι συμφωνούμε ότι το παρόν μοντέλο είναι προβληματικό και πρέπει κάπως να αλλάξει. Επίσης όλοι, αν και θέλουμε να διατηρήσει η παιδεία το δημόσιο χαρακτήρας της, επιθυμούμε την εισαγωγή κάποιων ιδιωτικοοικονομικού τύπου κριτηρίων (θου κύριε φυλακί τω στοματί μου..), έτσι ώστε να γίνει λίγο πιο αποτελεσματική.

Αυτά τα ολίγα, σας ευχαριστώ για την συμμετοχή σας στην ωραία συζήτηση, όποιος επιθυμεί την συνεχίζουμε το απόγευμα.
15/04 11:11  geokalp
Nasty
γράφεις
Ουσιαστικά υπάρχουν ακριβώς 4 τρόπο να χρηματοδοτηθεί η εκπαίδευση:

1) Γενική φορολογία
2) Δίδακτρα
3) Δάνειο στον φοιτητή
4) Φόρος αποφοίτων

και ξεχνάς ίσως το σημαντικότερο:
ΕΡΕΥΝΑ!
(ισχύει περισσότερο στις επιστήμες που μπορούν να κάνουν εφαρμοσμένη έρευνα)
προς τον ιδιωτικό τομέα, το μεγαλύτερο έσοδο που είδα εγώ στο ΗΒ
εδώ μόνο λίγο το Πολυτεχνείο κάνει, στη Siemens όμως...
15/04 11:19  Nastybishop
Ωπ σε προλαβα Geo προτού φύγω. Δεν μπορεί να βασίζεσαι στην έρευνα για την χρηματοδότηση των μόνιμων αναγκών των πανεπιστημιών, δίοτι η έρευνα είναι πολύ αβέβαιη επένδυση. Ειδικά η ακαδημαϊκή που δεν έχει άμεσο στόχο τις οικονομικές αποδόσεις...

άσε το άλλο, σχολές όπως πχ η θεολογική πως θα επιβιώσουν; (τώρα ξέρω θα βγει αυτός ο αθεόφοβος ο swear και θα πει να βάλουν φόρο στο παγκάρι...:) )
18/04 18:59  Nastybishop
!1
26/05 22:55  Nastybishop
www.annualreport.deutsche-bank.com/2007/ar/notes/additionalnotes/36regulatorycapital.html
26/05 22:57  Nastybishop
26/05 22:57  Nastybishop
www.//annualreport.deutsche-bank.com/2007/ar/notes/additionalnotes/36regulatorycapital.html
Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
8 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog



Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις