Nastybishop
Είναι η δημόσια δωρεάν παιδεία, πράγματι δωρεάν;
862 αναγνώστες
Τρίτη, 4 Μαρτίου 2008
14:51

Για πάρα πολύ κόσμο ο αναδιανεμητικός χαρακτήρας της δημόσιας δωρεάν παιδείας θεωρείται δεδομένος, Λογικό αφου η δημόσια εκπαίδευση είναι ένα αγαθό το οποίο χρηματοδοτείται από προοδευτικούς φόρους και ταυτόχρονα διανέμεται δωρεάν σε όλους τους πολίτες. Νομίζω όμως ότι αυτή είναι μια επιδερμική εκτίμηση του θέματος, πίσω από τα φαινόμενα τα πράγματα είναι διαφορετικά.

Σημείο εστίασης η τριτοβάθμια εκπαίδευση, η βαθμίδα εκείνη που νοσεί περισσότερο. Και αυτό γιατί πλέον, ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας των Ελληνικών πανεπιστημίων είναι περισσότερο ευφημισμός παρά ουσιαστική διατύπωση. Η διαδεδομένη παραπαιδεία και το οικονομικό βάρος που επιφέρει αυτή στα νοικοκυριά, η δυσανάλογη χρήση του δημοσίου αγαθού από τις ανώτερες εισοδηματικά τάξεις και η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων από τη γενική φορολογία είναι οι λόγοι οι οποίοι τείνουν να αλλοιώσουν τον κοινωνικά επιθυμητό χαρακτήρα της ανώτερης παιδείας.

Η παραπαιδεία αποτελεί από τις πιο ισχυρές ενδείξεις νοσηρότητας της Ελληνικής παιδείας. Η έκταση της τεράστια, οι ιδιωτικές δαπάνες για εκπαίδευση ισούνται περίπου με το μισό των συνολικών δημοσίων δαπανών. Με απλά λόγια οι έλληνες φορολογούμενοι πληρώνουν την εκπαίδευση των νέων δυο φορές: μια μέσο των φόρων και μια μέσο των ιδιωτικών δαπανών. Και φυσικά το μέγεθος του κόστος της εκπαίδευσης είναι μια πτυχή του θέματος, ή άλλη είναι πως αυτό το κόστος κατανέμεται σε σχετικούς όρους, καθότι δεν είναι ίδια η αγοραστική δύναμη από νοικοκυριό σε νοικοκυριό. Για παράδειγμα οι δαπάνες για φροντιστήρια σε ένα πλούσιο νοικοκυριό μπορούν να αποτελούν το 1% του συνολικού του εισοδήματος, αλλά σε ένα φτωχότερο νοικοκυριό το 10% των εισοδημάτων του. Αν σε όλα αυτά συνυπολογιστεί το ανησυχητικό γεγονός της εξάπλωσης της παραπαιδείας ακόμα και στην τριτοβάθμια παιδεία (πανεπιστημιακά φροντιστήρια) γίνεται ακόμα πιο ξεκάθαρο ότι η ύπαρξη της είναι εις βάρος των οικονομικά ασθενέστερων.

Το δεύτερο ζήτημα που τονίστηκε, η δυσανάλογη χρήση του δημοσίου αγαθού της παιδείας από τους οικονομικά ισχυρότερους συνδέεται με την ύπαρξη της παραπαιδείας. Έρευνες που έχουν γίνει αναφορικά με το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο των ελλήνων φοιτητών δείχνουν ότι οι φοιτητές των ΑΕΙ (και λιγότερο των ΤΕΙ) προέρχονται ως επί το πλείστον από τη μεσαία και τις ανώτερες οικονομικά τάξεις. Αυτό δεν είναι διόλου παράδοξο καθώς τα πλουσιότερα νοικοκυριά είναι αυτά που έχουν πρόσβαση σε ποιοτικά και ποσοτικά ανώτερη παραπαιδεία. Με άλλα λόγια η πιθανότητα να επιτύχει κάποιος στις πανελλαδικές εξετάσεις συσχετίζεται θετικά με την οικονομική θέση της οικογένειας του. Να προσθέσω βέβαια σε αυτό το σημείο ότι. τα παραπάνω επιχειρήματα δεν υποστηρίζουν ότι κάποιος νέος που προέρχεται από ένα φτωχό νοικοκυριό είναι καταδικασμένος να αποτύχει στις πανελλαδικές σχέσεις, αλλά ότι όσο πιο φτωχό είναι το νοικοκυριό που ανήκει τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα αποτυχίας. Που το τονίζω, είναι δυο διαφορετικά πράγματα.

Το τρίτο ζήτημα είναι η χρηματοδότηση των δημοσίων πανεπιστημιών από γενικούς φόρους (general taxation) που σε συνδυασμό με τα παραπάνω επιχειρήματα δίνουν το τελειωτικό χτύπημα στα "δωρεάν πανεπιστήμια". Να το θέσω πολύ απλά, κατά τη γνώμη μου μια γιαγιουλα από ενα φτωχό χωριό πληρώνει μέσω των φόρων (πχ ΦΠΑ στο ψωμί που αγοράζει) τις σπουδές ιατρικής ενός παιδιού μιας μεσοαστικής οικογένειας (που αύριο μεθαύριο, θα τις τα πάρει πάλι πίσω όταν επισκεφθεί το ιατρείο του).

Η πρόταση μου, που ίσως να έλυνε εν μέρει την αδικία, έιναι graduate taxes (δεν γνωρίζω ελληνική μετάφραση), που εφαρμόζονται στην Βρεττανία. Οι φοιτητές σπουδάζουν δωρεάν, αλλά όταν αποφοιτήσουν και με τον όρο ότι θα αποκατασταθούν επαγγελματικά αποπληρώνουν τα δίδακτρα τους σταδιακά μέσω ειδικών φόρων (earmarked taxation). Κάνοντας πέρι τους όποιους λαϊκισμούς γύρω από την αλλη καυτή πατάτα της ελληνικής κοινωνίας (δημόσια και δωρεάν παιδεία), θεωρώ ότι αυτό το σύστημα που προτείνω είναι πολύ πιο δίκαιο.

Σχόλια

04/03 15:23  epidoxos
Eγω παλι λεω φιλε να κοψουμε τα καραγκιοζιλικια και να ξεχασουμε τα graduate taxes. Δαπανες για την παιδεια χρειαζονται και πανω απο ολα ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ. Να δουμε πρωτα τι αναγκες εχουμε ως κοινωνια και ως αγορα και σε ποιους τομεις. Να κλεισουν η να συγχωνευτουν σχολες και σχολιτσες που ανοιξαν σε ολη την Ελλαδα οχι επειδη ηταν απαραιτητες αλλα γιατι το ηθελαν κατι νομαρχες και παρατρεχαμενοι δημαρχοι προκειμενου οι δημοτες τους να παρουν δανεια και να χτισουν γκαρσονιερες για να ξεζουμιζουν τους φοιτητες. Αφου το κανουμε αυτο, να προχωρησουμε σε αξιολογηση των πανεπιστημιων, θεσπιση κανονων για τη συνεχη αξιολογηση των διδασκοντων, διασυνδεση με επιχειρησεις κατω απο ΔΙΑΦΑΝΕΣ νομοθετικο πλαισιο..και σωστη διαχειρηση (ας κοπουν οι μασες κοινως) και να εισαι σιγουρος οτι μια χαρα θα ειναι και η παιδεια, δωρεαν και ελευθερη για ολους...αλλα βλεπεις αφου καποιοι την ισοπεδωσαν τωρα θυμηθηκαν τα ιδιωτικα πανεπιστημια..λες και θα κανει ποτε η Οξφορδη και το Columbia παραρτημα στην Ελλαδα..
04/03 15:41  Nastybishop
φιλε Επίδοξε, θίγεις εντελώς άλλα ζητήματα από αυτα του άρθου. Στην παρούσα φάση, από τα πολλά προβλήματα που έχει η ελληνική παιδεία, αγγίζω το ζήτημα της αναδιανομής/διανόμης των πόρων.
Δεν καθόλου καραγκιοζιλικι οι graduate taxes. Όυτε έχει σχέση με ιδιωτικοποιήση της εκπαίδευσης κτλ, είναι απλά ένας διαφορετικός τρόπος χρηματοδότησης.
04/03 15:45  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Γιατί αντιδικείτε, ενώ και των δύο τα κείμενα έχουν πολύ σωστές προσεγγίσεις ?
(εντελώς ενδεικτικά :
"Το τρίτο ζήτημα είναι η χρηματοδότηση των δημοσίων πανεπιστημιών από γενικούς φόρους (general taxation)..."
"...να προχωρησουμε σε αξιολογηση των πανεπιστημιων, θεσπιση κανονων για τη συνεχη αξιολογηση των διδασκοντων, διασυνδεση με επιχειρησεις κατω απο ΔΙΑΦΑΝΕΣ νομοθετικο πλαισιο..και σωστη διαχειρηση".
04/03 16:04  elenitsa 1
Μηπως θα επρεπε να βρουμε αλλη λεξη που να περιγραφει αυτο που λεγεται"παραπαιδεια"?Αδικουμε την παρεχομενη,μεσω αυτης,παιδεια,που ειναι ΠΑΙΔΕΙΑ,σε αντιδιαστολη με την ονομαζομενη-επισημως-παιδεια,που μονο παιδεια δεν ειναι.Γιατι ειναι αδικο να ονομαζουμε παιδεια αυτη που"λαμβανουν"οι μαθητες στο δημοσιο σχολειο,οταν αναγκαζονται να πληρωσουν εκ νεου για την αποκτηση της εκει που προσφερεται η -κακως λεγομενη-παραπαιδεια.
04/03 16:07  Nastybishop
Καμμία μομφή στους παροχείς της ιδιωτικής εκπαίδευσης (αντί του όρου παραπαιδεία). Το ζήτημα είναι ότι οι ιδιωτικές δαπάνες επιβαρύνουν αναλογικά περισσότερο τα πιο φτωχά νοικοκυριά, για αυτό το λόγο θεωρώ ότι βάλλεται ο αναδιανεμητικός χαρακτήρας του δημοσίου αγαθού.
04/03 16:13  Σάρισα
φυσικα και ειναι δωρεαν. Οπως τα παντα σε αυτο τον κοσμο.
04/03 16:14  Nastybishop
Να κάνω και ένα σχόλιο για την αύξηση των δαπανών για την παιδεία, που έθιξε ο φίλος επίδοξος.
Συμφωνώ απόλυτα, είναι επιτακτική η ανάγκη. Η ελληνική παιδεία υποχρηματοδοτείται! Ομώς να εξασφαλίσουμε ότι τα χρήματα αυτά θα χρησιμοποιηθούν σωστά, ειδάλλως δεν υπάρχει λόγος να επιβαρύνουμε ακόμα παραπάνω το δυσμοιρο έλληνα φορολογούμενο.
04/03 16:15  Nastybishop
"τιποτα δεν είναι δωρεάν στον καπιταλισμό"
Ρε γαμώτο δεν θυμάμαι ποιος είπε αυτή την φράση, όποιος μπορεί να βοηθήσει...
04/03 16:15  Χίλων
Ποιός είπε ότι τα blogs δεν είναι think tanks?

Δηλώνω σύμφωνος με ΟΛΟΥΣ τους "προλαλίσαντες"..

..αλλά, πρέπει να αναφερθεί και το εξής. Ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση, νοσεί πολύ σοβαρά, από φαινόμενα κρατισμού και γραφειοκρατίας, τα οποία με την σειρά τους δυστυχώς, βοηθούν στο να γίνει ο κλάδος αυτός, όαση επαγγελματικής αποκατάστασης όλων των συγγενών (ΚΥΡΙΩΣ των ΠΑΙΔΙΩΝ) ενός ήδη εργαζόμενου σε παν/μιακό ίδρυμα ή κάτι παρεμφερές τέλοσπάντων..Αυτό με τα χρόνια δημιούργησε μια δυναμική, που γέννησε Αρχιμανδαρίνους και Γραφειοκράτορες, που ανεξαρτήτως των εντολών της εκάστοτε εκτελεστικής εξουσιάς (πολλές φορές βέβαια αυτό βγήκε και σε καλό!)κόβει και ράβει.
04/03 16:16  epidoxos
Kαμια αντιδικια δεν υπαρχει φιλοι..
Απλα nastybishop το σχολιο μου αφορουσε τη τελευταια παραγραφο σου και μονο και οχι το συνολο του αρθρου με το γενικοτερο πνευμα του οποιου συμφωνω.. (ο δε ορος καραγκιοζιλικια δεν αφορα το αρθρο σου αλλα τις πολιτικες που εχουν εφαρμοστει εως τωρα απο το κρατος).

Ομως τι θα πει: "Οι φοιτητές σπουδάζουν δωρεάν, αλλά όταν αποφοιτήσουν και με τον όρο ότι θα αποκατασταθούν επαγγελματικά αποπληρώνουν τα δίδακτρα τους σταδιακά μέσω ειδικών φόρων (earmarked taxation)"..
Δεν ειναι δυνατον να σπουδαζω δωρεαν οταν καλουμαι σε δευτερο χρονο να πληρωσω το μαρμαρο..εστω και εαν ο φορος βαφτιζεται.."ειδικος"...
04/03 16:16  elenitsa 1
Μα,αγαπητε,τα πλουσιοτερα νοικοκυρια πληρωνουν τριπλα το κοστος της παιδειας:
1]Φορολογουνται με υψηλοτερο συντελεστη λογω κλιμακος.
2]Στελνουν τα παιδια τους σε ιδιωτικα σχολεια απο την αρχη[και πληρωνουν διπλα τουλαχιστον απο τον μεροκαματιαρη που απλως στελνει τα δικα του σε συνοικιακα φροντιστηρια].
Αυτοι ειναι τα μεγαλυτερα θυματα.Σ'αυτον τον τομεα,για να μην παρεξηγηθουμε.
04/03 16:21  Nastybishop
Οχι φίλη ελενίστα1, δεν είναι έτσι τα πράγματα. Διάβασε προσεκτικά την τρίτη παράγραφο του κειμένου.
Τα πλούσια νοικοκυριά πληρώνουν περισσότερα σε ΑΠΟΛΥΤΟΥΣ ΟΡΟΥΣ. Ομως τα φτωχα νοικοκυριά πληρώνουν περισσότερα σε ΣΧΕΤΙΚΟΥΣ ΟΡΟΥΣ, που είναι αυτό που μετράει περισσότερο.
Είναι το ίδιο ζήτημα που τίθεται και στα διόδια. Για τον οδηγό ενός ζασταβα τα 2 ευρώ μπορεί να είναι κάτι, για τον οδηγό ενός καγιεν τα 2 ευρώ δεν είναι στην κυριολεξία τίποτα
04/03 16:26  epidoxos
Συμφωνω απολυτα με το σχολιο της ελενιτσας ειδικα στο πρωτο σκελος..
Απο εκει και περα με το να βαλω τον φοιτητη να πληρωσει, οταν και οποτε αποκατασταθει, ειδικο φορο για να αποπληρωσει τις σπουδες που εκανε δεν ειναι δειγμα κοινωνικης δικαιοσυνης..
Δε σημαινει οτι αυτος που σπουδαζει ειναι αργοτερα και προνομιουχος επαγγελματικα και κυριως οικονομικα σε καμια περιπτωση..
Δηλαδη αν σπουδασω δασκαλος και βγαζω τρεις και εξηντα πρεπει να αποπληρωσω "το χρεος μου" μεσω "ειδικου φορου" ενω ο απεναντι πχ που εχει κομμωτηριο η κεντρο νυχτερινης διασκεδασης και βγαζει πολλαπλασια δε θα πληρωσει τον αντιστοιχο ειδικο φορο επειδη δε σπουδασε??
04/03 16:28  Nastybishop
www.in.gr/news/article.asp?lngEntityID=878673&lngDtrID=244

δείτε και αυτό αύξηση 15% στο κόστος των φροντιστηρίων...
04/03 16:29  epidoxos
Φιλε nastybishop
φοβαμαι οτι στη προκειμενη περιπτωση με την απαντηση που δινεις στην ελενιτσα ανοιγεις εντελως αλλη κουβεντα, σχετικη με την αναγκη για συνολικη ανακατανομη του πλουτου...
04/03 16:33  Nastybishop
@επίδοξος "και με τον όρο ότι θα αποκατασταθούν επαγγελματικά" γράφω στο κείμενο. Αποτελεί κοινωνική δικαιοσύνη οι σπουδες ενός γιατρού που θα του αποδώσουν τεράστια οφέλη στο μέλλον να πληρώνονται από φορολογουμενους; Μην μου πεις ότι πολλοι γιατροί πέρνουν 3.60, γιατί θα σου απαντήσω ότι φόρο θα πληρώνουν μόνο όσοι εξασφαλίσουν υψηλές απολαβές.

@ελενιτσα. Είσαι τόσο σίγουρη ότι το φορολογικό σύστημα είναι προοδευτικό; Εγώ όχι. Πέρα από την φορολογία εισοδήματος, υπάρχει η έμμεση φορολογια (φπα) που φυσικά δεν είναι προοδευτική και το ζήτημα της φοροδιαφυγής.
04/03 16:36  epidoxos
Ασε φιλε γιατι γιατρος ειμαι..και εαν νομιζεις οτι εχω αποκομισει τεραστια οφελη μετα απο τοσα χρονια σπουδων...μαλλον θα σε απαγοητευσω...Καλλυτερα να ειχα ανοιξει φαναρτζιδικο...
04/03 16:38  Nastybishop
Eγω αυτό που υποστηρίζω απλά είναι ότι αν ένα δημόσιο αγαθό έχει συγκεκριμένους χρήστες (η κατανάλωση του από έναν χρήστη αποκλείει την κατανάλωση άλλου χρήστη) θα πρέπει αυτοί οι χρήστες να αναλάβουν (μέσα σε κάποια όρια την χρηματοδότηση του). Αντιθετα δημόσια αγαθά ΠΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΝΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ (πχ δρόμοι, εθνική άμυνα κτλ) θα πρέπει να χρηματοδοτούνται από γενική φορολογία.
04/03 16:39  elenitsa 1
Οι εμμεσοι φοροι ειναι κλοπη.Απιστευτο να σε ξαναφορολογουν στο ηδη φορολογηθεν εισοδημα σου.Και να μην εχει ακουστει ποτε κιχ.Σ'αυτο θα συμφωνησουμε.
04/03 16:40  Nastybishop
Αρκετοί συνάδελφοι σου όμως έχουν, οπότε δεν θα ήταν άσχημο να αποπληρώσουν πίσω στους φορολογούμενους ένα κομματί των δαπανών που έκαναν για να τους σπουδάσουν.
Μην το πέρνεις στραβά, είναι απλά ζήτημα χρηματοδότησης. Κάποιος πρέπει να πληρώσει τον λογαριασμό. Γιατί λοιπόν να μην επιβαρυνθούν παραπάνω αυτοί που επωφελούνται παραπάνω από την χρήση ενός δημόσιου αγαθού;
04/03 16:42  Nastybishop
Ξέρεις ελενίτσα γιατί οι έμμεσοι φοροι είναι τόσοι πολλοί στην ελλάδα (50% των συνολικών φόρων).
Πολύ απλά για είναι δύσκολη η φοροδιαφυγή τους, σε αντίθεση με τους άμεσους φόρους όπου εκεί είναι ο κλέψας του κλέψαντος.
04/03 16:43  epidoxos
Που σημαινει κατα τη λογικη σου οτι η παιδεια ειναι δημοσιο με συγκεκριμενους χρηστες; Η Παιδεια;;;;;
Mε ολο το θαρρος φιλε πιστευω οτι πρεπει να αναθεωρησεις..
Η παιδεια και αν ειναι αγαθο που ανηκει σε ολους..καμια σχεση με τους δρομους και τις γεφυρες φοβαμαι...
04/03 16:48  Nastybishop
Η τριτοβάθμια εκπαίδευση φυσικά και έχει συγκεκριμένους χρήστες: τους φοιτητές. Ένας νέος που πχ δεν σπουδάζει και δουλεύει στην οικοδομή, πως οφελείται από την δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση; δεν καταλαβαίνω.
Ουτε καν έμμεσα, αφου αν σε επισκεφτεί στο ιατρείο σου, θα σου πληρώσει αντίτιμο για τις υπηρεσίες που του πρόσφερες.
04/03 16:49  Nastybishop
Προσοχη, δεν μιλάω για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση που είναι προσβάσιμες σε όλο τον λαό. Αλλά για την τριτοβάθμια.
04/03 16:52  elenitsa 1
Και μονο το οτι οι πορτες των ΑΕΙ ανοιγουν υπο προυποθεσεις,ειναι αδικια μεγαλη.Το συνταγμα δεν προβλεπει ισοτητα ολων?Ας ιδρυθουν πανεπιστημια παντου,δωρεαν εφ'οσον το προβλεπει το συνταγμα,κι οποιος δεν μπορει να προχωρησει σε σπουδες ,ας αποβαλλεται.Απο το πανεπιστημιο,ομως,οχι απο τις εισαγωγικες εξετασεις.Κι οχι να εχουμε το σημερινο χαλι,που αποτυγχανουν στις εξετασεις παιδια που αργοτερα διαπρεπουν σε πανεπιστημιακα ιδρυματα του εξωτερικου.Για να μην αναφερθω και στο ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ καθεστως των αιωνιων φοιτητων.Αυτοι ας πληρωνουν,αν δεν παρουν το πτυχιο τους σε προκαθορισμενα χρονικα πλαισια.
04/03 16:54  Nastybishop
ελενιτσα 5*
Συμφωνώ απόλυτα.
Μόνον τοτε θα ήταν ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΑΓΑΘΟ η τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τώρα δεν είναι. Φυσικά καταλαβαίνεις πόσο δύσκολα υλοποιησιμο είναι αυτό...
04/03 16:59  epidoxos
nastybishop
επειδη ανοιξε πολυ η συζητηση και δε βγαζει πουθενα να την κλεισω με την αδεια σου..

Καθενας να πληρωνει με βαση το εισοδημα του και με βαση ενα δικαιο συστημα φορολογησης...που σημαινει οτι πληρωνω με βαση αυτα που βγαζω και οχι με βαση το τι επαγγελμα εχω. Γιατι το οτι κανω το ιδιο επαγγελμα με εσενα δε σημαινει παντα οτι εχω και ιδιες απολαβες αλλα ουτε και χρηση των ιδιων δημοσιων αγαθων που ανεφερες παντα. Και επισης οι φοροι μου να κατευθυνονται απευθειας στο κρατος και αυτο να αποφασιζει ορθολογικα πως θα διαθεσει τους πορους για το κοινο καλο οταν καταρτιζει τον προυπολογισμο.

Δεν εχει ΚΑΜΙΑ λογικη εγω να πληρωνω ειδικο φορο επειδη σπουδασα, εσυ επειδη χρησιμοποιεις συχνοτερα τα παρκα και ο τριτος τα αποχωρητηρια..
Τετοιες λογικες "ειδικων φορων" μονο το συστημα φορολογισης περιπλεκουν και το κανουν πιο γραφειοκρατικο με πλειστα παραθυρακια..ψαξε να δεις καποιους φορους λεγομενους "φορους υπερ τριτων" που εχουν θεσπιστει με τη λογικη που ανεφερες στη τελευταια παραγραφο του αρθρου σου και τσεκαρε ποσο αποδοτικοι ειναι και που καταναμενται τελικα..
Με λιγα λογια στα περισσοτερα συμφωνω με την ελενιτσα..

ΥΓ Οι μονοι ειδικοι φοροι που θα επρεπε κατα την αποψη μου να υπαρχουν ειναι αυτοι που θα πρεπει να πληρωνουν οσοι ασκουν δραστηριοτητες που ρυπαινουν το περιβαλλον
04/03 17:00  Χίλων
Να αξιολογηθούν οι Αρχιμανδαρίνοι και η διαχείρηση των κρατικών κονδυλίων;

Μάλλον, θα πρέπει να γυρίσουν τα πάνω κάτω και μετά να γίνει αυτό
04/03 17:04  Nastybishop
Φίλε επίδοξε πολύ σεβαστές οι απόψεις σου. Ομώς διαφωνώ, άλλωστε όπως σου είπα η γενική φορολογία που υποστηρίζεις, γεννάει και αυτή με τη σειρά της πλείστα προβλήματα.
Εν πάσει περιπτώσει, ευχαριστώ πολύ για την συμμετοχή!
04/03 17:11  epidoxos
Να ειστε καλα και εσεις φιλοι
Καμια φορα παντως μου φαινεται οτι το εχουμε χασει ολοι μεσα στα blogs
Καθομαστε και ξοδευουμε τοση φαια ουσια να προβληματιζομαστε..και καποιοι στα υπουργικα τους γραφεια λιμαρουν τα νυχια τους..Τουλαχιστον αν μας διαβαζαν ποτε ποτε κατι παραπανω μπορει και να γινονταν..Και εδω μη μου πειτε οτι διαφωνει κανεις..αντε καλο απογευμα σε ολους!
04/03 20:05  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Κρίμα που το κλείσατε, πάνω που βρήκα ώρα να γράψω (όχι τόσο για την Παιδεία), κυρίως για τους φόρους ή μήπως τέλη ? /δαπάνες /δημόσια αγαθά /επωφελούμενους. κλπ.
Είναι ένα πολύ ενδιαφέρον και τεράστιο θέμα, ας το ξανανοίξουμε σε πρώτη ευκαιρία.
Μια κουβέντα μόνο ("αρμοδιότητός" μου): στην Τσεχία υπάρχει η δυνατοτήτα να προσδιορίσεις μέσα στη φορολογική σου δήλωση σε ποιά Μ.Κ.Ο. να διατεθεί έως και το 2,5% του φόρου που πληρώνεις...
04/03 20:27  Nastybishop
Και αυτή είναι ενδιαφέρουσα ιδέα..η γενική φορολογία δεν αφήνει πολύ χώρο για κρατική αυθαιρεσία;
Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
11 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog



Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις